Makrel, makrel, makrel

Sted: Østkysten - Frederikshavn og Sæby
Dato: 23. august 2017
Sats: Makrel, fjæsing
Vejr: Let østenvind (pålandsvind)
Grej: Syvfodsstænger, glideflåd + blink

I sidste uge kørte Aaron og jeg mod Østkysten for at fiske fra molerne. Vi var afsted to dage med en dags mellemrum. Jeg havde endnu ikke set skyggen af makrel denne sommer, så fryseren var ved at se lidt fesen ud, da jeg, i modsætning til resten af familien, IKKE sætter stor pris på hjemmefrosne sodavandsis... Jeg så hellere nogle lækre fisk (ikke mindst fordi det betyder, at jeg har været ude at fiske og tilmed fanget noget ;)
Denne beretning er fra dag nr. to. Første dag stod vi på stenene på Sæby Mole sammen med en masse andre, og vi fangede tilsammen 12 makreller. Allesammen blev fanget på blink. Nogle på Stripper og de fleste på OGP "Sømmet" som gennemløber (en klar favorit her).

Ankomst til Sæby Mole

saebymoleVi ankom midt på eftermiddagen på Sæby Mole. Der var knap så mange mennesker, som et par dage forinden, hvor der stod ca. 10 mand på molespidsen og vel ca. 15 mere på stenene indad. Denne dag stod der vel fem mand på spidsen.

Sildespring i havnebassinet

Vi bemærkede hurtigt at småsildene i havnebassinet jævnligt sprang - ofte et godt tegn på at rovfiskene jagter dem nedefra. Jeg har altid været lidt i tvivl omkring, om man egentlig må fiske derinde, men de lokale bekræftede i hvert fald, at det fiskerikontrollen ikke gav bøder for at fiske her, og ved en opmåling på Google Maps, ser det ud til, at den østligste del af bassinet er mere end de 500m. fra  fredningszonen. Og der stod allerede 4 mand og fiskede i indsejlingen, som ligger tættere på å-udløbet.... Vi valgte under alle omstændigheder, at fiske i havnebassinet. Der var en let østenvind på den anden side, så det var rigtigt behageligt at fiske på vestsiden af molen.

Blinkene virkede ikke - eller...

makrelgennemloeberVi stod vel og kastede blink inde i havnebassinet i en halv times tid, uden hug eller anden action. Sildene sprang lystigt omkring vores blink haha. Jeg havde ringet til min gode frederikshavnerfiskerven Dan, for at invitere på en sniksnak, nu vi var i området.
Dan ankom ret hurtigt efter min besked til ham. Han tog et hurtigt kast i havnebassinet og BANG! - stangen bøjede kraftigt med en fisk i enden som trak mod bunden - et godt tegn på, at det kunne være en makrel. Samtidigt så vi at de små miniplask fra småsildene blev udskiftet med større hvirvler fra makreller som var på togt inde i bassinet. Jeg tog et kast med "Sømmet" og øjeblikkeligt blev det taget hårdt med øjeblikkeligt hvinen fra bremsen på mit lette grej. Fisken tog flere ture nedad og udad... det var en god stærk fisk og i hvert fald ingen fjæsing. Øjeblikket efter havde vi de to første makreller i køleboksen - et redskab som er ligeså vigtigt som fiskestangen, hvis man vil spise friske makreller. De skal blot ligge i kort tid på molen, i pose eller lign. før de er meget møre...
Efter 5 minutters vild aktivitet i havnebassinet fandt stimen af makreller igen ud og kun enkelte strejfere var tilbage i bassinet. Vi prøvede kort blinkene på molespidsen, men det var noget utaknemligt fiskeri, og der var godt med tang. Tid til at skifte strategi.

Glideflåd og hornfiskebug

Mens vi stod på molespidsen stod et par venlige gutter lige i indsejlingen. De fiskede med flåd, og fangede et par makreller, mens vi stod der. Noget der behagede mig meget, da dette netop er min absolutte favoritfiskemetode. Der er noget i mine gener, der gør, at jeg ELSKER at sidde og kigge på et flåd - især når jeg ikke længere kan få øje på det.
Tidligere på sæsonen havde jeg fanget en del hornfisk, og jeg klipper altid bugen af de mindre fisk og fryser ned i små fryseposer med ca. 5 sider bug i hver. Sådan en pose havde jeg selvfølgelig med. Hornfiskebugen sidder VÆSENTLIGT bedre fast på krogen end sildestykker, og jeg skal love, at makrellerne synes de smager ligeså godt...
Jeg fik fat i glideflådet og lavet et lille rig til syvfodsstangen. Med en saks klippede jeg en lille strimmel af det fineste hornfiskebug - ca. 1,5cm bred i den ene ende og spidsende til ca. 7cm til den anden ende. Jeg sætter den fast en enkelt gang igennem på enkeltkrogen i den brede ende, så krogen er fuldt eksponeret og hornfiskebugen kan logre med halen, når der trækkes ind.

Enkeltsvømmere kunne lide hvad de så

Der gik ikke mange minutter før den første fine makrel bed på hornfiskebugen. Proppen gik under, og jeg kunne give et af de modhug, hvor man virkelig kan mærke, at der er noget der trækker den anden vej og bremsen giver sig. Et par gode udløb og endnu en fin makrel kunne komme på køl. Når der er tid, renser jeg fiskene løbende. Det kan man med fordel ordne, mens man venter på næste fisk. Der var mere ro på vandet i bassinet nu. Der stod vel 5-6 mand inde i bassinet, men ikke meget blev fanget. Stimen var væk, og det var nu kun nogle enkelte fisk som var blevet tilbage for lidt ekstra lette snacks.

Endnu en stime i havnebassinet

Efter lidt venten og en sjælden fisk indimellem, kunne vi se, at småsildene blev meget aktive. En stime makreller var igen inde at vende... Vi kunne se, at de større fisk lige var oppe og vende i overfladen for igen at gå ned i dybet. Få sekunder efter at have spottet fiskene dykkede mit flåd, og endnu engang var der fede flotte makreller at fange. Sikke som de kan kæmpe, når man er på det lette grej. Simpelthen så morsomt, når de stikker mod bunden.

Solen gik ned og makrellerne forsvandt

Vi havde fisket fra sidst på eftermiddagen og havde helt droppet aftensmaden. Ca. en times tid før solnedgang oplevede vi den største aktivitet, hvor folk fangede en makrel hist og pist - nu mest på molespidsen og fra stenene. Det var tid til at få pakket, og komme hjem. Jeg havde 13 flotte makreller i boksen, og der var nogle, som skulle gøres klar til røgovnen.

De varmrøgede makreller

roegemakrelJeg putter altid mine makreller i saltlage natten over - tørreskabet næste dag, og i røgovnen dagen efter. Sådan har jeg gjort med success mange gange, så har ikke eksperimenteret med så mange andre metoder. Nogle siger, at man slet ikke behøver salte eller tørre, og gør det med det samme makrellen er hjemme... det har jeg tilgode at prøve snart. Har prøvet med en hurtig tørsaltning og røg lige bagefter, og det kan godt lykkes. Blot synes jeg min langsomme metode giver noget mere cremet kød, som jeg synes meget godt om :)

Tak fordi du læser med :)

Husk at tjekke min facebookprofil her, hvis du vil have besked, når jeg har nyt på siden her

Med venlig hilsen og knæk og bræk ;)