Hornfisketur i august

5.0/5 rating (4 votes)

- med rigeligt af fede horn

Info:

Dato: 7. august 2014
Vejr: Vestenvind 4m/s som gik i syd senere. Skydække og 24C
Hvor: Nordjyske østkyst
Sats: Fede sensommer hornfisk

Klar til en sats efter fede hornfiskDet blev lidt sent, før vi kom afsted denne aften. Den bette og fruen skulle have en tiltrængt lur, før jeg kunne luske afsted tæt på aftensmadstid.
Pga. vejr, vind og kørselsmuligheder, havde vi egentlig bestemt os for at prøve ad fra en mole på Østkysten et sted, men i stedet bestemte vi os for at tage Michael "Diller"'s jolle og køre afsted i håb om at fange lidt makrel.
Solen var allerede på vej ned, da vi nåede til havnen. Inde i havnen lå vandet helt blankt, men vi kunne godt se, at der var lidt krusninger udenfor mundingen. Der var da heller ikke mange både i vandet mere - 1 jolle tilbage og et par sejlere.

Jollen blev pakket og grejet rigget

jollenklarVi fik hurtigt smidt alle grejerne op i jollen og rigget stænger til - to pr. mand. Diller ville prøve med et bombardaflåd med 2 meter forfang og en lille trekrog str. 12, og en stang med makrelforfang.
Jeg selv havde flåd på begge mine stænger - en nifods spinnestang med glideflåd som blev fisket i ca. 3 m. dybde og med en trekrog str. 18. Den anden stang en let syvfods spinnestang med en almindelig velafbalanceret prop og en langskaftet mindre enkeltkrog med agnmodhager..
Da stængerne var klar, fik vi bugseret jollen ned ad slæbestedet, mens de gode sejlerfolk i området betragtede. De fleste godt i færd med at spise lækker mad på små griller - så rigtigt hyggeligt ud, og vi fik lyst til at deltage... hvis det da ikke lige var fordi, vi var på vej ud at fiske.

Fiskepladsen blev fundet

Vi sejlede stille og roligt jollen ud af havnemundingen og søgte lidt udaf. Vi havde ikke ekkolod med, så det blev på gefühl at vi standsede allerede på ca. fire meters dybde. Det var lidt sent, og første gang vi var afsted på hawe uden motorkyndige - og så bare en god times tid før solnedgang. Vi bestemte os for at prøve på den sikkert for lave dybde til makrel - vi kunne altid flytte os, så længe motoren var villig til at starte ;)

Det første hug kom hurtigt

De fede hornfisk kæmpede godtVores små trekroge blev hurtigt agnet med en lille strimmel sildefilet fra supermarkedet. Ca. 1.5 cm bred og 6 cm lang. De to af krogene fra trekrogen blev sat igennem sildestrimlen ca. 5mm nede, så en krog hang fri og to til at holde silden på plads. Denne metode giver sildestrimlen en fin og levende gang i vandet.
Da jeg havde smidt glideflåddet ud gik der bare to minutter, før den første kontakt. Mens vi var ved at rigge stang nummer to til, hørte vi den søde lyd af line, der blev trukket af spolen. Det var klart, at det ikke bare var fjæsing, men noget større. Jeg gav et modhug og fisken blev kæmpet med ind, så vi lige så, at det i hvert fald var noget stort og blankt. Vores bud var sansynligvis en stor hornfisk - måske en makrel eller havørred. Desværre hoppede fisken af, da den viste sig i overfladen. Det var nitten, men vi jublede over, at der i hvert fald var fisk på vores spot.

Super gode fights fra de fede horn

Fiskene sprang omkring ørene på os.Kort tid efter var der en fisk efter Dillers blink på makrelforfanget. Han synes dog, den så lidt brunlig ud, så vi var hurtigt enige om, at det nok var en fjæsing efter ugen forinden at have fanget 38 stk. af disse på en anden togt på samme kyst.
Min spole larmede igen, og stangen fleksede smukt. Denne fisk havde taget agnen grundigt. Den kæmpede bravt, og allerede 25m. ude kunne vi med sikkerhed sige, at der var tale om hornfisk - en stor og fed en af slagsen. Jeg kæmpede med den stille og roligt, da jeg nu meget gerne ville have fisken med op i båden - jeg ELSKER nemlig hornfisk. Nogle minutter senere - og utallige spring fra en brav kæmper, kunne jeg trække den første hornfisk op i båden. Vi fik ikke målt eller vejet den, men det var af en rigtig god størrelse uden at være rekordfisk. Jeg kunne ikke næsten ikke nå omkring den ved almindeligt håndgreb om dens mavse.

Diller i jubelstemning

Diller fisker efter hornDer gik ikke mange minutter efter min fangst, før Dillers stang krøllede sammen. Han havde fået et kraftigt hug, og sad straks og kæmpede med noget svarende til det jeg lige havde fanget. Fisken bekendte hurtigt kulør, som hornfisk jo så ofte gør, med et stort og flot spring langt ude. Det var endnu en stor og flot hornfisk som havde bidt på agnen under bombardaflåddet.
Efter en god fight kunne Diller hale fisken ombord - en hornfisk endnu større end den, jeg lige havde landet. Vi var nu i jubelstemning, over tilsyneladende at sidde i jollen midt i et hav fyldt af rigtigt store fede hornfisk - perfekte til rygning.

Masser af kraftige hug fulgte...

dillerhornfiskVi blev snart klar over, at vi ikke var i stand til at kontrollere to stænger hver, så reserverne blev hurtigt lagt til side. Vi havde mistet et par gode hug, ved ikke at være klar til at give modhug, så vi bestemte os for at sidde klar med stængerne i hånden - og det gav snart bonus, for vi fangede med jævne mellemrum store hornfisk som de forrige.

En havhugorm i båden

Jeg kunne mærke at denne fisk ikke var så stor som de andre, og snart kunne vi se det brune skind, som kendetegner fjæssinger så tydeligt. Men jeg har fået smag for disse velsmagende stikkere, så ombord skulle den. Jeg havde heldigvis medbragt griltang og håndklæde og fik efter lidt springen rundt i båden styr på fisken. Jeg holdte fisken med tangen, mens jeg med en stor saks klippede hovedet af lige bag rygfinden og gællelåg - så er den uskadeliggjort, hvis man da ikke lige får et ben galt i halsen ;)

Tusmørket kom for hurtigt

8 store fede hornfisk på en times tid.Midt i vores ekstase af kæmpende hornfisk, begyndte mørket at falde på. Solen var gået ned og skydækket sørgede for at der blev endnu mørkere. Samtidig havde vinden drejet sig mod syd/sydvest og der kom så småt lidt flere små bølger på hawe - det var tid at pakke. Vi blev enige om en sidste fisk, inden, og der gik bare et minut før Dillers stang igen krøllede - endnu en stor hornfisk.
Vi fik rykket ankeret op og startet motoren. Det tog kun 10 minutter at sejle ind i havnen, hvor roen havde lagt sig. Kun enkelte folk hyggede sig stadig oppe denne stemningsfyldte aften.

En RIGTIG dejlig tur var overstået

Vi fik møvet jollen på traileren og pakket. Vi var enige om, at vi skulle afsted meget tidligere næste gang, så vi kunne nå at fiske nogle flere timer - vi var SLET ikke klar til at tage hjem. Men vi kørte turen hjem mod Vestkysten, hvor vi bor - supertilfredse med vores Store og lækre hornfangst på 9 store fine hornfisk og en fjæsing på godt en times fiskeri. Vi skal snart afsted igen - næste gang forhåbentlig efter nogle makreller, men hvis de fede hornfisk stadig er der, tager jeg gerne dem i stedet.