Miraklet før Mors Dag

5.0/5 rating 1 vote

- afsted med UL og silkesnore

UL-stangen er uhyre morsom.Dato: 12. maj 2018
Vejr: Næsten vindstille, lunt og let skyet
Sats: Hornfisk
Grej: UL-stænger, snurrebasser, silkesnore

Et lille mirakel

Jeg ved stadig ikke helt, hvordan Flemming og jeg fik krejlet denne fisketur, da vi drak kaffe med konerne dagen forinden...Jeg har genoplevet minutterne systematisk inde i hovedet for at memorisere præcis hvad der skete... Men det vigtigste er, at vi pludseligt begge fik fiskefri lørdag... en dag hvor rapsen endelig er sprunget ud, og havet skulle stå blik på Limfjorden.

UL-stangen og Snurrebassen #0

UL - Savagear ParabellumIdag skulle jeg omsider prøve min nye Savagear Parabellum 6,3 fod. Det er en lille lækker todelt UL-stang som kaster med 0-5 gram. Når vi sidder i kajakken, er der ofte ikke behov for at kaste langt, og så er det overordentligt behageligt at sidde med så lille en fiskestang og kaste i alle retninger med en enkelt hånd.
På min UL-stang skulle der fiskes med først og fremmest min lille forsølvede snurrebasse #0. Den vejer ganske vist et par gram for meget, men stangen kaster fint med den. Desuden havde jeg nappet krogene af en rapalawobler og monteret en silkesnor, skulle snurrebassen fejle.

Afsted det gik

Afsted mod LimfjordenJeg fik hurtigt hentet Flemming og hans kajak, og vi drønede (så hurtigt loven tillader) afsted til Limfjorden. Vandet var blik og det var så smukt et syn.
Kajakkerne var hurtigt pakket og vi padlede ud over det lave vand med ålegræsset, som hornfiskene så godt kan lide at gyde på. Vi sejlede ud på ca. 1-1,3m dybde og begyndte at fiske. Vi kunne allerede se hornfisk, så der var ingen tvivl om, at de nu var kommet i stort antal.

Fjorden koger

Ofte sprang fiskene omkring kajakkerne. Det er som om de ikke opdager dem før man er tæt nok på at se fiskene i vandet tydeligt. Det meste af tiden, mens vi var derude, var der aktivitet i overfladen. Nogle gange små grupper legende fisk - et par gange så jeg et horn løfte sige og svømme gennem vandet... Der er virkelig mange fisk, når de er trukket ind på det lave vand.

De første fisk huggede hurtigt

Hornfiskene huggede flittigt omsiderFlemming var den første, der fik kontakt. Han fiskede med en grøn snurrebasse størrelse #1 og også en UL-stang. Han skulle nå at fange hele tre fisk, mens jeg stadig ikke havde fanget noget. Vi lå ca. 100m. fra hinanden. Jeg bestemte mig for at padle lidt længere ud... stadig på måske 1,3m. vand. Allerede i første kast var der fisk på. De fleste af fiskene var store og flotte. Det var den lille sølvfarved Snurrebasse med en rød silkesnor på. Den skulle vise sig, at være den mest effektive denne dag. På dette nye spot bare ca. 100m længere ude, var der pludseligt masser af fisk og hug på næsten hver kast. Det kan være frustrerende at mærke så mange hug uden at få fiskene til at sidde fast, men der kommer så rigeligt med alligevel, at man må tage det som underholdning imellem fiskene på land.

Varieret inspin virkede

En flot hornfisk fanget på UL-stangen fra SavagearJeg fisker tit meget hurtigt efter hornfisk. Jeg er glad for at bruge sømmet, netop fordi den kan fiskes så hurtigt. Men idag var det det lille UL-blink og det fiskede jeg lidt langsommere, end normalt. Oftest lod jeg fisken få blinket til et hurtigt tyg mere på silkesnoren, inden jeg langsomt strammer op og haler ind. Jeg fiskede langsomt og lidt hurtige ryk, og det var meget effektivt. Der var ikke mange kast uden hug.
Jeg er også blevet glad for Savagear Sandeel... den kaster rigtig godt, og kan også spinnes hurtigt.. Men den synker knap så hurtigt som sømmet på det her lave vand, så den fiskede også rigtigt godt, og er ansvarlig for måske en trediedel af denne dags fangst.

Få flytninger

Endnu en hornfisk på ULDet var ikke meget vi fik padlet denne dag. Fiskene var overalt, så vi sad faktisk på samme spot i timevis uden at flytte os. Fiskene cirklede nærmest omkring kajakkerne, så ingen grund til at padle væk fra dem. Ankerlinen lå helt slapt og vi lå bare og flød lige over ankeret...sjældent at strømmen er så svag.

18 flotte hornfisk

Dagens fangst af hornfisk - 18 stk. blev det til.Da jeg kom hjem fik jeg hurtigt pakke fiskene op på renseborden. Lillemor og Bastian kiggede ud med lidt koldt at drikke, og det var tid til at rense fisk i solen. Jeg har haveslangen ved hånden og skyller tit og ofte, for at holde pladsen kold og våd. Det er en sand fornøjelse at have et godt sted udenfor til at rense fisk... Man slipper fuldstændig for at være forsigtig, og kan arbejde hurtigere (hvis man har lyst). Jeg putter de rengjorte fisk i stålfade og tager først med indenfor, når de er helt klar til poser og køl. De fisk der skal saltes kommer i lage i kølerboksen med fryseelementer til dagen derpå, hvor de hænges i tørreskabet før røgning efter endnu en dag.

rensningafhornfisk

Tak fordi du læser med. Følg også med på facebook her