• Makrelfiskeri
Lækker Løkken Læmole - turisterne kommer!

4.3/5 rating (8 votes)

Tid til at teste den nyrenoverede Løkken mole

Fint vejr på Løkken MoleDato: 2. juli 2015
Sted: Løkken Mole
Vejr: 7m/s østenvind - solskin ca. 25c
Sats: Makrel og flade

Torsdag eftermiddag havde jeg aftalt med Dan fra facebook, at vi skulle tage på en hyggetur til Løkken og nyde dagen på den helt nyrenoverede Løkken Læmole. Diller var selvfølgelig også klar, så det kunne jo kun blive en lækker dag i sådan et selskab og med pragtfuld god fralandsvind i Løkken - så god, at vi valgte at lade kajakkerne blive hjemme helt fra starten.

En ordentlig røvfuld sandorm

molen1Dan havde lovet at skaffe sandorm til fisketuren - det er han lidt af en ørn til, for han havde en stor køletaske med næsten 400 friske sandorm med sig, så det skulle kunne række til det meste af dagen.
Vi var desuden i besiddelse af sild som vi fangede i Limfjorden i foråret... De hænger bare lidt bedre fast på krogen end de møre fra supermarkedet (selvom de nu også duer).
Følg Jydefiskeren på facebook her

Dagens plan - valg af våben

Med det fralandsvind, som allerede havde huseret nogle dage, skulle der fiskes efter makreller også. Men med alle de lækre saftspændte sandorm skulle der selvfølgelig også fiskes efter flade og andre sidegevindster som fjæsing, knurhaner, ålekvabber og hvad der nu finder på at bide. Der kommer jo også multer forbi, selvom vi ikke fiskede målrettet efter disse.

Godt med mennesker i Løkken

Der var ok med folk på molens spidsDa vi kom til Løkken, var der masser af mennesker. Der var torvedag med et væld af små kramboder, og jeg skal love for, at der bliver spist is i min gode hjemby - dejligt at se folk hygge sig.
Vi  frygtede at mængden af mennesker på molen kunne være overvældende, for aftenen forinden havde Diller besøgt den, og den havde været SORT af mennesker - sådan at samtlige bænke for enden af molen var besatte. Der var så mange mennesker, at de kun fiskede en halv times tid, før de kørte hjem... Så ja - jeg håbede på, at den kraftigere vind og det tidligere tidspunkt på dagen måske kunne gøre, at vi i hvert fald kunne nå at få os en plads i løbet af dage på et tidspunkt.

Vandet var klart og molen var lækker

molen5Vi parkerede oppe ved Strandpavillonen og vandrede op på klitten, for at få det helt store panoramaoverblik. Vandet var flot - fri for bølger og stimer af tobis som vandrede ude ved tredie revle - alt for lækkert vand, som det kun sjældent er i Løkken. Det skal også gentages, at makrel ER en udfordring i Løkken... Det er virkelig sjældent at forholdende er der til at de kommer ind. Men dette så ud til at kunne blive godt. Højvande på vej, lækkert vand, lækkert vejr - afsted det gik med køletasker, is, kolde drikke, deller fra slagteren ... vi var helt klar.

Så skal der rigges til

Der var fint med plads på molen idag. Vi kunne næsten med det samme få lov til at fiske ude fra spidsen. Jeg riggede to stænger til - lidt lette til dette fiskeri, men to nifodsstænger - en gammel abu-sag 20-40gr. og så min Fenwick Ironfeather som jeg fik fra fiskegrej.dk i starten af sæsonen. Den er super lækker, men nok ikke den bedste mole-stang :). Den ene stang blev rigget til med det hjemmelavede bundrig - et paternostertackle. Det er bundet på ca. 0.34 fluorocarbon, og den nederste krog ca. 20 cm over loddet med en lanskaftet krog - den næste krog ca. 2m. oppe og med en kraftigere enkeltkrog, som kan klare lidt af hvert - og især en agressiv makrel...
Den anden stang blev rigget med et sildeforfang og et kastelod i bunden - den kunne jeg fiske aktivt med, mens paternostertacklet lå på bunden, selvom vi i gode periode fiskede aktivt med bundtacklet, mens makrelforfang sad over.

Fint med fladfisk, fjæsinger og knurhaner

Dan med en rødspætteDer var faktisk godt med fisk om eftermiddagen. Mange isinger, og et par fjæsinger. De spiste løs af de 400 sandorm Dan havde taget med - men de bed også fint på sildestrimler. Jeg vil tro, at ca. 1/3 af de flade vi fangede holdte målet, og der var et par fine imellem, uden at der var nogle der ligefrem var store.
Nogle tyskere ved siden af fangede et par knurhaner, og selvom jeg forsøgte at overbevise dem om, at den er en fremragende spisefisk, afslog de, og forærede mig fiskene, som jeg gladeligt tog med hjem til grillen.

Sådan renser man en fjæsing - roll the credits

En fin fjæsingDan havde allerede sidste år forklaret mig, hvordan en fjæsing skal klares. Vi fanger normalt ikke mange af dem på Vestkysten, men i år er der flere, og jeg ELSKER fjæsing, så Dan lovede at vise, hvordan sådan en fætter skal klares... og han har fortjent en medalje. Det er simpelthen en genial metode til at danne en fjæsing til det lækreste stykke næsten rene kød, kun med hovedbenet tilbage i centrum til at holde på saften - damn det spiller Dan - tak! Fisken i filmen spræller meget, og kunne sikkert have være aflivet bedre inden rensningen, men den er meget informativ og viser præcis hvordan man laver fjæsingen klar til panden.

Et ordentlig hug på bundtacklet fik bremsen til at lyde

molen2Vi stod og småsnakkede hyggeligt på molen - det var ved at være hen på aftenen, og der var ikke nær så mange mennesker mere. Stadig ingen makrel. Diller var lidt skuffet over, at der ikke var makreller - forholdende var jo perfekte, og de bliver fanget alle andre steder. Klokken var vel ca. 22, da Diller gik ind mod fiskerhuset, for at komme på toilet. Pludselig hvinede min bremse og stangen fleksede, så jeg hurtigt måtte gribe den. Det var et rigtigt kraftigt hug og jeg var ret sikker, men turde næsten ikke håbe på, at det var en god makrel i den anden ende. Den bevægede sig alt for meget til at være en flad. Snart var fisken helt inde ved molen, og genne det klare vand, kunne vi spotte en stor flot makrel jage afsted til siderne for at slippe af den kraftige øverste "makrelkrog" i mit tackle - sådan mand!!! - De ER HER! Dan fik hurtigt kastet sit dobbelte sildeforfang ud med sin 12 fods karpestang - og han ramte midt i stimen og havde fire makrel med på det første kast. Vi fik hurtigt trukket vores bundtackler ind, så vi bedre kunne fiske efter makrellerne og ikke lang tid efter havde jeg et par gode hug, og endnu tre makreller kom i isbaljen - alt for lækkert.
Vi så ikke mange makreller, men lidt senere på aftenen kom der et træk mere, hvor vi fangede lidt flere. Jeg havde på et tidspunkt fire makreller på min nifods Fenwick - så skal jeg love for at den kan bøje...

En super fiskedag endte tæt på kl. 01

En fin fangst på Løkken moleFiskene var stoppet med at bide, og vi besluttede, at vi nu kunne sige, at vi havde været der, og at molen var testet og godkendt. En lækker og fin fiskeplads, som sikkert sjældent fisker helt så godt som Hanstholm, Hirtshals, Skagen og Frederikshavn - så er den virkelig lækker at stå på, og der er gjort noget for lystfiskere - der er endda lavet stangholdere og hele to vandhaner.
Vi rensede vores fisk under belysningen på molen - selvom denne nat nu var så lys som de bliver, for der var også fuldmåne - en af de gange, hvor månen ser meget større ud end normalt. Der var så lyst, at man uden problemer kunne læse en avis. Vinden var stilnet og her stod vi og rensede vores fisk - super lækker nat.

Dagens fangst

Diller og Dan kigger på dagens fangstVi fangede 45 flade som holdte mål - mest isinger. 16 makreller af forskellige normale størrelser. 3 knurhaner, som jeg fik forærende. 2 fine fjæsinger. En fin fangst og en skøn dag på Løkken Mole. Et besøg værd.

Tak fordi du læser med.

Følg Jydefiskeren på facebook her
Hjælp med at vurdere artiklen ved at trykke på stjernerne i toppen af den.

Støt www.fiskegrej.dk - han støtter mig :)

Med venlig hilsen og ønsket om en fabelagtig sommerferie!