• Makrelfiskeri
Extreme Put & Take

4.5/5 rating (4 votes)

- sådan fanger man MANGE regnbueørreder

Et udslip af regnbueørreder fra dambrug fyldte åen med sultne fiskFor nogle uger siden var der en voldsomt masse regnbueørreder som løb hjemmefra i Nordjylland. Ligesom vi har set det andre steder, hvor der har været oversvømmelse, var der det massivt udslip af flotte regnbueørreder. Det skete to steder - både i Uggerby Å og den noget mindre bæklignende Skærum Å.
Det var nogle uger tilbage... og vi har faktisk været afsted en enkelt gang tre mand uden at mærke et eneste hug. Der var vi godt nok noget slukørede. Men vi bestemte os for at prøve lykken igen senere...

Afsted i mørket

Jeg havde ikke pakket kajakken med, da en å med god strøm er så kedelig at padle, når man skal tilbage efter bilen. Det var stadig næsten mørkt, da jeg ankom i Pandrup efter Diller, som allerede havde stillet grejerne udenfor. Fluestangen var pakket med, kunne jeg se... bum bum..

Vores våben til Extreme P&T

Fiskene lå i en hel bunke på brinken.Jeg selv havde blot taget den lille ny spinnestage med - en lille syvfods som jeg tænkte kunne være super til lidt lette spinnere osv.
Jeg havde pakket diverse spinnere, woblere og lidt små hvide jigs øverst i tasken.
Diller havde pakket fluestangen og en 9-fods spinnestang som backup.
Udover disse ting, havde vi selvfølgelig alt muligt andet lækkert i bunden af tasken.

Fisketegnet blev indløst og vi var klar til kamp

Vi fik hurtigt købt vores dagskort til åen. Vi snakkede om, at det da havde været i foreningernes interesse at give frit fiskeri efter regnbuerne for at komme dem til livs, men ak .. vi betalte da gerne for oplevelsen.

Vi mødtes med Dan og så skulle der fiskes

Dan med endnu en fisk på krogen.Vi mødtes med Dan ved åen. Han var også klar... igen. Dan havde nemlig været ved åen et par gange før denne uge - alle gange med en god rygsæk fuld af fisk som var fanget samme sted, som vi nu var på vej til.... Næsten ikke behov for at sige, at vi gik afsted med fuld optimisme.

Tid til at dyppe kroge

Ved et lækkert lille sving i den to-tre meter brede å, pakkede vi grejerne ud. Dan var klar først, og havde en fisk på allerførste kast. Den sølvfarvede spinner med sorte hjemmetegnede prikker virkede super.
Vi fik hurtigt rigget stængerne til, og der gik ikke længe før vi også fik fisk på land. Fine regnbuer på ca. 0.5 - 2 kg. var dem vi fik. De fleste tæt på 1 kg.

Forskelligt grej blev testet

En kystwobler fra Rapala - kr. 14 i Bilka kunne også fange ørred.Diller forsøgte sig lidt med fluestangen, men kunne godt se, at det ikke var helt så populært som Dans spinner. Så han fik hurtigt skiftet tilbage på spinnestangen.
Jeg selv forsøgte lidt med wobler og lidt med jigs, men intet syntes at lokke så godt som Dans spinner som rent ud sagt stod og rykkede dem i land med hug i næsten hvert kast.

ARGH! - problemer med millionærlinen

Efter lidt fiskeri fik jeg pludselig en voldsom fuglerede på mit nyindkøbte lille billige Okuma hjul og min superdyre millionærline - Berkley Whiplash - 0.8mm. Den sidder der endnu, og skal skal ud og se, om jeg kan redde den senere på aftenen - grrr.

Diller fik dyppet spidsen

Jeg var ved at flække af grin, da Diller pludselig kom gået med en nu tredelt 8-fodstang som få minutter tilbage var en todelt 9-fods. Han havde haft en spinner siddende i brinken, som han havde fået rykket løs. Et splitsekund efter røg kom spinneren hvinende gennem luften og ind på spidsen af fiskestangen, men den sværgende Diller i den anden ende. LOL siger jeg bare, selvom jeg da synes det er synd for Diller.

Vil de have bombarda?

Et par smilende lystfiskereDiller havde leget lidt med tanken om at prøve hans yndlingsvåben til regnbuer - et bombardaflåd med powerbait på krogen. I en samtale tidligere med et par andre lystfiskere som fnisede lidt da vi snakkede om powerbait i åen, havde vi ellers næsten afvist at forsøge powerbaiten
Heldigvis blev der lidt stille hen på eftermiddagen, hvor vi fangede meget lidt - så Diller begyndte at rigge stangen til med bombarda og et lidt forkortet forfang (smal å med sidevind i kastet).

De VIL have bombarda

Der gik kun få sekunder efter Diller havde kastet powerbait og bombarda i vandet, før der var fisk på krogen. Snart efter var der bid igen, og snart efter fik jeg skiftet til et powerbait-rig på bunden.
Efter et minut på bunden havde jeg fisk på, og vi havde stort set konstant nap på powerbait - uanset type og farve. Jeg tror ikke kroge med powerbait på noget tidspunkt lå i vandet i et minut, før der var hug.

Vi ville gerne mere, men kunne ikke

Lidt over fire kunne man se, at der begyndte så småt at blive dunkelt.... med en god gåtur over mark og eng, skulle der pakkes. Vi havde endnu ikke noget overblik over hvor mange ørreder der lå i bunken.. vi vidste bare, at der lå nogle stykker og at de så rigtigt tunge ud, når man skulle gå en kilometer..
Vi fik pakket fiskene i store sække og begyndte at slæbe fiskene afsted.. gennem nyligt oversvømmet eng... jeg i tennissko hehe. Det var noget af en slæbetur, som krævede nogle pauser.

57 regnbuer + det løse

Jeg fik alle regnbueørrederne med mig hjem. De andre to havde vist rigeligt i fryserne, så jeg fik molevitten. Vi havde 57 ørreder i vores beholdning - og vi havde endda fået nogle af Dans også, så tre mand fangede vel ca. 75 ørreder den eftermiddag... og Dan fik flest på spinneren. Dog skal det siges, at vi sent opdagede powerbaiten - havde vi brugt den fra starten, havde vi ret sikkert fanget mange flere.

Tak fordi du læste med! Hvis du kunne lide artiklen, så giv et "Like" på facebook - så får du automatisk besked, når der er kommet nyt på jydefiskeren.dk.
Hjælp andre læsere ved at vurdere artiklen - klik på stjernerne i toppen af siden.