Tro, Håb og Havørred

Sats: Havørred
Grej: Blink, ophængere, flue

Flest af de små...

fiskeguideJeg har efterhånden været afsted for at prøve at fange en ordentlig havørred rigtigt mange gange - uden success. Så da lejligheden bød sig og vi fik mulighed for at komme afsted på en guidet tur efter havørred, var jeg selvfølgelig klar. Det var den certificerede guide Niels Lynggaard som bød sig til. Han mente nok, at han kunne hjælpe med at finde en lidt flottere havørred, end de små venner, jeg i forvejen har prøvet at fange. Jeg har aldrig været specielt ekstra interesseret i præcis at fange havørreder, som så mange andre, men jeg kan jeg jo skrækkeligt godt lide et stykke med koldrøget ørred...

Vel igang med rundboller og gibbernakker

flemmingMed på denne tur var Flemming, som i forvejen også kendte guiden Niels Lynggaard - altså Flemming, Guide Niels og jeg selv - alle tre bevæbnet med fiskekajakker.
Niels havde lovet os, at han nok skulle sørge for alt forplejning, så da vi mødte ved Mariager Fjord kl. 07:00, blev der straks serveret smurte rundstykker og en lille en for god vind.
Niels havde lovet os, at det skulle blive en rigtigt guidet tur, så vi kunne få en god fornemmelse for, hvordan han normalt arrangerede sådan en tur for sine gæster - og vi startede derfor med en briefing om dagens program, mens der blev gumlet på de smurte og kaffen blev indtaget.

Briefing - friskt vejr giver friske fisk

Niels havde et væld af positioner, som kunne prøves, men for nyde en smule ly fra den lidt friske kajakvind, skulle et par skønne bugter affiskes først.
Niels forsikrede os om, at den friske vind og skyer var perfekt havørredvejr. Når vandet ligger for blik, kan fiskene meget let være mere sky og ikke så bidelystne... så det er ofte ikke når vejret arter sig allerskønnest, at man fanger flest havørreder. Et tip som er noteret..
Vi skulle fiske mens vandet var på vej tilbage mod ebbe - noget som jeg ellers ikke vil foretrække. Men Niels forklarede, at det ikke skulle være noget problem. Det vigtigste var at vi kom først på pladserne og at der var lidt uro i vandet, som i øvrigt var fuldstændigt klart og lækkert denne dag.

Grejet

Stænger og hjul

grejkassenJeg havde som sædvanligt min syvfods Westin W3 Spin - 5-25gr. Den korte stang er rigtigt skøn fra kajakken i forhold til de længere stænger. Og jeg synes faktisk, at kastene kommer meget tæt på samme længde som med min nifods... Mit hjul på denne stang er et Shimano Aernos FB 2500, som jeg er meget tilfreds med. Linen - en Sufix 832 0,13mm... Den line er jeg blevet helt pjattet med, og de, jeg har anbefalet den til, og som har skiftet, er ligeså imponerede. Det er en virkelig lækker line, som sjældent giver bøvl og kaster og fisker eminent.
Min anden stang (jeg har ALTID en backup med, men ofte har jeg denne ladt med et flåd) En nifods Fenwick Ironfeather Momentum - 6-24gr. Et 12 år gammelt Shimano Stella 3000, som stadig kører super. På dette hjul sidder en tynd line 0.8 Berkley Whiplash - også en rigtig line, men jeg hælder til at Sufix 832 er lækrere.
snurrebassenGuide Niels fiskede med en tifods - vistnok en Fenwick Wild Wing... sikkert en god kastekanon til det kystfiskeri han gør mest i. Jeg fik ikke kigget på hvilken stang Flemming havde i brug - jeg kiggede mest på endegrej, som nok også er den vigtigste faktor selvom kastegrejet også skal være på plads.

Endegrejet - guiden anbefaler...

Godt nok er børsteormene meget aktive for tiden, selvom vi godt nok ikke så dem denne dag. Men fiskene kan godt få lyst til lidt andet, når de har gnasket fede orm i sig i noget tid, så de bider altså på alt muligt lækkert alligevel. Guide Niels havde fortalt at fluer som børsteorm, flammen eller anden pink spradebasse, kobberbasse og evt. et par brunlige Kutlinger kan være rigtig gode, også på bombarda.. I det hele taget roste guide Niels bombardafiskeri meget - det er altså noget af det der bliver fanget allerflest fisk på. En børsteorm efter et bombardaflåd skulle også kunne være noget, som kunne være rigtigt giftigt.

snurrebassenrigAf blink skulle vi bruge nogle blink som gør sig godt ved forskellige hastigheder indspin. Og især noget, som ikke bare falder direkte på bunden ved spinstop, som netop er hvor blink ofte fisker allermest effektivt. "Snurebassen" var et oplagt blink so Niels selv fanger på rigtigt ofte. Gerne størrelserne 2 og 3 - og et par af favoritfarverne: Pink, Sølv, Kobber, Hvid. Et "Sømmet" som gennemløber er en anden favorit. "Toby" i sølv, hvid eller bronce virker. Og sidst men ikke mindst selvfølgelig en hvid stripper, som af en eller anden grund ofte fungerer rigtigt godt.
Nu har jeg hørt fra flere forskellige garvede fjordhavørredfiskere, at grønt gør godt. Blink med nogle grønne farver er tilsyneladende rigtigt ofte effektive.
En ophængerflue ca. 50cm. over blinket skulle i øvrigt også være rigtigt effektivt, og guide Niels fortalte at fluen ofte er det bytte som fiske bider på.
Niels skulle starte med at fiske med en ny Savagear Sandeel "line thru" wobler - den havde han vist fanget godt på de sidste par gange, og det skal siges, at det er en rigtig flot og naturtro tobisimitation.

Afsted mod spot 1 over krystalklart vand

guideikajakEfter briefingen var det tid til at komme afsted, så vi kunne være de første på pladsen. Vi fik pakket kajakkerne med grej og kolde drikke, og afsted det gik. Niels og jeg padlende, mens Prinsgemalen Flemming nonchalant tilbagelænet tilbagelagde distancen vha. hans lille el-motor.. (som iøvrigt er meget smart)... Jeg har bare et eller andet med rugbrødsmaskiner og et eller andet mod at slæbe for meget ekstraudstyr... (jeg flåede f.eks. roret af min Galaxy Alboran kajak samme dag som jeg fik den, fordi pedalerne stjal for meget dæksplads).
Vi ankom til en fineste lille bugt. Der lå et par enkelte garn, men ikke noget som forhindrede os i at fiske. kajakfiskerVandet var krystalklart, så man snildt kunne se bunden på et par meters dybde. Der var godt med blåmuslinger på bunden - og spredt omkring små pletter med sten-/sandbund - og det så rigtigt lækkert ud. Jeg fik udpeget en god plads "På 50cm- 1,5m. dybde lige udfor det høje træ der - og husk at fiske helt ind til bredden, da der ofte ligger en fisk og venter på det helt lave". Jeg padlede indad, mens de andre fortsatte en smule længere henad kysten for at gå i land og fiske i waders fra kysten i stedet... Der foretrækker jeg at sidde så behageligt i kajakken :)
Jeg startede ud med at fiske med "Sømmet" i en grøn farve. Det var gennemløberen fra OG Paint som skulle prøves først - et blink som Guide Niels fik lov at vælge fra min kasse. "Sømmet" er også et at de blink som jeg rigtigt godt kan lide at fiske med - den er også en af mine favoritter til hornfisk.

Sømmet --> Snurrebassen

stoltfiskJeg kastede blinket afsted henover det klare vand. Når blinket var flere meter væk, kunne jeg tydeligt følge den dansende gang gennem vandet. Det så perfekt ud. Jeg kastede vel ca. 30minutter, mens jeg bevægede mig lidt rundt. Ingenting. Jeg var nødt til at prøve noget andet, så det næste blev en "Snurrebasse no 2 "Scale" - også denne i de grønne farver. Det er sjovt at mærke, hvordan "Snurrebassen" ligesom holder lidt igen ved spinstop... man kan mærke, når den snurrer omkring sin egen akse. I tredie kast mærkede jeg et helt godt hug og fisken sad på. Jeg kunne hurtigt mærke, at det ikke ville blive min nye personlige rekord, men skønt at mærke og se, at her var fisk, og at de kunne lide, hvad der blev serveret.. En lille flot havørred på ca. 35cm. Fin og i god stand. Jeg fortsatte mit fiskeri, mens jeg kunne se, at Flemming var kommet længere op på kysten og nu bare var ca. 100m. fra hvor jeg havde lagt mig for anker, for ikke at drive alt for hurtigt over pladsen i det kraftige vind. Snart kunne jeg høre Flemming juble og råbe noget med "Fin fisk" og efter en fin fight havde han fanget sig en rigtigt flot og blank havørred på ca. 1,3kg i super fin stand. Denne fisk blev fanget på et blink lignende snurrebassen, men en lidt billigere version, som altså også kan fange fisk. Endelig lidt til røgovnen - FEDT (også selvom det var Flemmings røgovn der skal igang ;) . Det var tegn på at det i hvert fald også var muligt at fange flottere fisk i området. Vi fortsatte fiskeriet en times tid mere på dette spot, men mærkede ikke mere til fiskene, til trods for at vi 3-4 gange så fine fisk springe helt fri af vandet. Vi sejlede tilbage mod hvor vi søsatte. Vi startede ud med at padle forbi et par fine steder, for at fiske dem på tilbagevejen, når vi skulle spise frokost ved bilerne. På disse pladser fiskede vi løs i nogle timer, inden vi padlede til bilerne.

Frokostpausen

Frokostpausen med lækker madGuide Niels havde forinden sagt, at han allerede to dage forinden turen havde indledt tilberedningen af den frokost, vi skulle nyde. Jeg havde gættet på noget koldrøget ørred, men det viste sig, at den gode mand havde lavet langtidstegt grissebasse, som skulle nydes som pulled pork i burgerboller og med lidt god BBQ-sovs og coleslaw. Ovenikøbet blev der lige trukket et trangia sæt og en lækker specialøl op af hatten. Jeg blev sgu helt rørt. Alt for lækkert, for uden mad og drikke...

2. Halveg - de roede mod Vest

laekkertvandEfter to store burgere med pulled pork (+ den der smagsprøve uden brød), og et par glas med lidt lækker øl, var vi sprængfyldte af energi (pyh!) Vi fik sat os i kajakken, for nu skulle der nok padles i lidt lækker modvind... Der var en spot mod vest som vi MÅTTE prøve. Guide Niels havde ofte fanget flotte fisk med sine gæster på netop dette spot, så afsted gik det. De to padlende bønder og prinsgemalen tilbagelænet - nonchalant og nu med en mave to pulled pork burgere tykkere. Vi kom over på den anden side af en stor bugt, efter at have passeret pænt mange bombarda og fluefiskere på vejen. På den anden side var der derimod ikke andre overhovedet... det var åbenbart for langt væk fra parkeringspladserne... en af fordelene vi nyder godt af fra kajakkerne.

Vestenvind i masken

fiskagnPå den nye spot skulle vi over og fiske fra en vestkyst, og det var ikke så effektivt at have kajakken med her, så vi hoppede op - drengene i waders og jeg selv forsøgte mig indledningsvis fra kysten.
Jeg gik og affiskede en strækning, som guiden ofte havde set fisk - også nogle rigtigt store basser, men jeg mærkede ikke noget. Der blev skiftet lidt mellem blinkene - lidt Fladbukken, lidt Bornholmerpilen - og tilbage til Snurrebassen. Jeg mærkede ikke noget, og bestemte mig for at gå lidt længere op langs kysten, hvor Niels gik - han havde mærket et hug og haft et par følgere, men desværre heller ingen held til ham. Vi spejdede efter Prinsgemalen, som var vandret et godt stykke nedad kysten for at fiske en spot som Niels havde udpeget... og efter lidt snak, kom Flemming gående i det fjerne... Vi kunne ikke rigtigt blive enige ... var der noget i det fangsnet, og i så tilfælde, var det bare en flaske med Château de Cayx?... og snart kunne vi se, at der lå en fin fisk og svingede i nettet. Flemming havde fanget endnu en flot fisk i ca. samme størrelse på præcis spotten som Niels havde udpeget. Flemming havde fanget to super flotte fisk.

Hjemad efter en rigtig guidet tur

fiskikajakDet var blevet sidst på eftermiddagen, og vi havde alle en fin køretur hjem, så vi bestemte os for, at det var ok for at kalde det en hel fiskedag. Vi var godt brugte efter at fiske og padle i vinden hele dagen, og det havde været fabelagtigt. Vi havde fanget to gode fisk + en genudsat lille fisk. Vi havde mærket et par hug, og set et par følgere - og måske 5-6 gange set flotte fisk springe sig helt fri af vandet i en meters højde fra det klare vand... Den rigtig fin tur havde det været og jeg kan varmt anbefale en guidet tur med Niels fra Let's Go Fishing. Det er både hyggeligt selskab, men også en guide der helt sikkert har styr på hvor og hvordan man fanger sig en havørred. Vi lærte nogle super gode pladser og hvad vi skulle holde øje med hvornår.... og vi fik da aftalt, at vi da sikkert nok skal have en tur mere, så jeg også kan prøve at fange en fisk til min røgovn.

foerturTak for turen, og tak fordi du læser med.

Se også min facebookprofil - giv et "synes godt om" for at få besked, når der er nye artikler.

Med venlig hilsen og god Påske