Sildetogt på Gjøl

Vejr: Skyet med let vind
Sats: Sild

Revanche efter silden

Der var snart sild på krogenFor en uges tid siden, var jeg på en kort sildetur til Flydedokken i Aalborg. Det er her, man stadig kan stå på kajen og fiske sild, efter at en eller anden knold har lukket for adgangen til Sildekajen i Nørresundby - lige midt i sæsonen! Denne dag havde jeg lige et par timer, så jeg skulle da lige prøve lykken efter at have hørt på skønne fangster fra gode venner.
Nede på Flydedokken stod kun et par voksne gutter, og de havde allerede nok 10-15 sild i spanden, så der var da fisk. Vinden var frisk, og jeg smed et 80gr. blylod i enden af et sildeforfang og drev dem i fjorden. Kast efter kast, men uden et eneste hug. De voksne herrer længere oppe ad kajen fangede en del, men jeg kunne simpelthen ikke lokke dem. Efter at have kastet forgæves i en times tid, kom der en gevaldig fuglerede på min 0.08 Berkley Whiplash line og sildeforfanget sprang linen og røg et godt stykke til havs. Tiden var ved at være gået, så jeg kørte slukøret hjem til Thise... nu kriblede det virkelig for at få fingrene i de små fede forårsvenner.

Nu med bedre våben

sildefiskerJeg havde aftalt med Diller, at vi skulle i kajakkerne snart, og efter at have hørt gode meldinger fra Gjøl, hoppede vi tirsdag d. 5. april i kajakkerne ved Gjøl.
Jeg havde rigget min nifodsstang til med et forkortet sildeforfang med tre kroge (det er lettere at styre i kajakken). I enden et blylod på 50gr.
Desuden havde jeg et bundrig på syvfodsstangen - og den kom da med på hawe, men jeg nåede ikke at bruge den pga. den gode mængde sild.

Endelig skulle der fiskes sild

massersildVi ankom til Gjøl omkring 10-tiden. Vi pakkede hurtigt kajakkerne. Der var heldigvis stille nok vand, til at jeg kunne få mit luksussæde i brug (havestol fra Harald Nyborg). Deri sidder jeg så mageligt.
Vi kunne se et par små joller derude, og snart kunne vi også se sildene blinke, mens de halede ind. Vi roede hurtigere, og snart var vi ude ved sejlrenden, hvor der er ca. 12m. dybt. Jeg havde et lille hug på sildeforfanget på vej derud, men ellers intet.
Nu skulle der fiskes. Vi drev lige så stille afsted, og snart begyndte sildene at bide. Der var masser. Nogle gange var de oppe, men for det meste tæt på bunden.

Hvis du synes godt om min facebookside, ser du, når jeg har uploadet nyt - klik her

Sådan fisker vi sildene

Sådan sidder jeg i kajakken, når der fiskes sild.Vi lader langsomt loddet dale ned, mens vi bremser linen mellem fingrene - så kan man mærke, hvis sildene hugger langt oppe. Ellers lader vi loddet dale til bunden, for derefter at nykke stille og roligt - nogle gange store nyk, for lige at få lidt opmærksomhed.
Sildeforfangene var venligst sponsoreret af fiskegrej.dk - der sælges de for kr. 8 stk. - vi har aldrig oplevet dårlige sildeforfang. De fanger alle godt, og kan kasseres, når de er brugt. Jeg bruger et enkelt eller to på at få fyldt fryseren op hver sæson.
Ingen af os fisker med et blink i enden, men vælger lod, for hurtigt at komme mod bunden. Vi mister selvfølgelig næsten chancen for havørred og andet, men det er så sjældent, og sildefiskeriet er mere effektivt med loddet - det er vi enige om. Vi fisker sild, når vi fisker sild. Når hornfisken kommer, skifter vi sildeforfanget ud - der er fryseren som regel pakket godt med lækre fede sild, og det er blevet sæson for en ny kærkommen gæst.

Når de er der, er de der... eller?

En spandfuld flotte blanke sildI starten var der masser af fisk. På det tidspunkt var der ikke meget strøm. Men over middag, var strømmen kraftigere, og vi drev lidt mere. Jeg store klaptorsk havde min korte ankerline på, og kunne kun lige nå bunden med ankeret, som blot hang under båden som et lod. Med strømmen forsvandt sildene, og der var kun ganske få sild at fange. På ekkoloddet i jollerne kunne de se masser af fisk, men strømmen fik dem altså til at miste lysten til at bide.

Frøerne kommer

Mens vi lå derude, kom der en Hercules flyvende over fjorden. Den dumpede en god flok faldskærmssoldater i baljen (ja vi formoder da, at det var sådan, det var). Efterfølgende kom en eskadrille med helikoptere for fulde gardiner... jojo - der sker skam noget i Limfjorden for tiden.

En god spandfuld til køkkenafdelingen

Sildene rystes grundigt i et net for at fjerne skæl.Med ca. 50 sild, padlede vi indad, en lækker oplevelse rigere. Det kan kun anbefales varmt, at prøve at fiske fra en kajak. Der er godt nok knap med plads, men til gengæld er man virkelig tæt på vandet og fiskene - altid en lækker oplevelse.
Vi ryster fiskene i et net - ultimativt en af de der gule plastik kartoffelsække. Hvis man ryster dem lidt i sækken i vandet, er næsten alle skæl væk, og fisken kan rensen uden at efterlade køkkenet fuld af skæl.

Røgning, Stegning og Syltning

Sildene var flotte og fedeTil aftensmad fik vi stegte sild med kartofler og persillesovs... mums! Jeg fileterer til resten af familien - jeg spiser dem gerne stegt på benene.
Der blev 29stk. til mig. 6 af dem sendt til faderen i Løkken. De skulle blive til stegte sild med kartoffelmos.
Nogle af mine de sidste skal røges og nogle skal steges og syltes. Det glæder jeg mig gevaldigt til. Og jeg glæder mig allerede til næste tur, som sikkert også bliver efter sild. Dem vil jeg så nødigt løbe tør for.

Tak fordi du læser med.

Du er super cool, hvis du deler min facebookside med dine venner - så får de også at vide, når der er nyt på hjemmesiden ;)

Kig også forbi min sponsor på www.fiskegrej.dk - de har ofte nogle skarpe tilbud på lækkert grej.