• Makrelfiskeri
Sådan fangede vi sild ved Limfjordsbroen

4.4/5 rating (8 votes)

- endelig med kajakken foran Sildekajen

Dato: 18. april 2015
Vejr: Solskin og vind ca. 3m/s
Sats: Sild (og lidt havørred og hornfisk)
Våben: Sildeforfang med 30gr. lod

En ekstra skefuld kaffe tak!

Pænt lækkert vejr denne morgenKlokken var 03:50, da jeg bestemte mig for at jeg nok ikke kunne nå at falde i søvn igen, inden vækkeuret ringede kl. 04:00. Hoppede i seng tæt på midnat. Minime fik lige en flaske mælk en halv times tid ved 02-tiden... Så der kom en ekstra skefuld kaffe i morgenmokkaen denne morgen.

Dagens plan A - en spandfuld sild med en havørred som drys

Vi skulle så tidligt afsted for at nå to mål. Vi ville så gerne lige fange en enkelt havørred mere, inden vi skal til at fiske efter andre ting i løbet at sommeren. Vi ville prøve at fiske efter havørred i området omkring Gjøl, for senere at køre til Nørresundby og smide kajakkerne i havnen og fylde en spand med sild.

Sådan skulle havørrederne fanges på Gjøl

Snart klar til at komme i baljenNu er der jo små meldinger om hornfiskespejdere, så jeg havde ladet min gamle nifods Berkley spinnestang med et 15gr. bombardaflåd med 120cm forfang. Den skulle lades med en lille enkeltkrog og en sildestrimmel, som kunne lokke både havørred og hornfisk. Min line her er en hvid Spiderwire 0.12. Forfanget laver jeg af en 0.20 Berkley fluorocarbonline.
Desuden medbragte jeg min syvfods Berkley til at spinfiske med stripper og toby 10-12 gr. Hvid stripper og sølvfarvet toby blink. Linen her er en grøn 0.08 Whiplash - en meget lækker line som dog føles tykkere end 0.08.
Diller fiskede med sin nifods spinnestang og med 12 gr. hvid stripper. 0.15 fletline.

Lækkert med havblik

Lidt let dørgningDet var en lækker morgen at komme afsted. Mosekonen bryggede og da vi kørte gennem sommerhusområdet, kunne vi skimte det blikke vand for enden af vejen.
I det meste af bugten lå vandet helt blik og der var blot små krusninger længere ude ved et strømskel.

Så skulle der fiskes

Vi fik hurtigt ladt kajakkerne og sejlede udad. Vandet var fint klart og meget lavvande. Langt ude var der måske et  par meter. Vi fiskede løs alt hvad vi kunne men mærkede ikke noget. Vi havde fisket med både stripper og bombarda, så jeg prøvede nu med et par woblere og lidt dørning efter kajakken.

Konkurrencen var for hård

Midt under mit dørgen, havde Diller bemærket et garn, som gik i retning af en bøje nogle hundrede meter væk. Vi sejlede nogle hundrede meter langs garnet, mens vi så efter, om der var gået fisk i garnet... vi sejlede og sejlede og garnet fortsatte. Jeg vil skyde på, at garnet har været et sted mellem 600m og 1km. langt - ca. 2m højt. På flere hundrede meter så vi ikke en fisk i garnet (som vi på dette tidspunkt troede måtte være ulovligt grundet den enorme længde). Ingen fisk i sådan et garn kunne kun betyde en ting - at vi skulle til at videre.

Afsted mod sildefiskeri ved Limfjordsbroen

slaebestedJeg har siden sidste år glædet mig til at fiske efter sild fra kajakken ved Limfjordsbroen. Siden jeg stod skulder ved skulder, som sild i en tønde på Sildekajen i 2014.. og nu var der endelig noget at komme efter igen.

Bådrampen ved broen i Nørresundby

Lige til højre for Limfjordsbroen (altså for os Nordjyder ;) - vest for broen ligger en lille lystbådehavn, hvor vi for en halvtredser måtte smide kajakkerne i. (Næste gang finder vi sikkert et gratis mindre officielt sted). Vi fik hurtigt ladt et par nifodsstænger med sildeforfang og lod - og igen var kajakkerne i vandet - denne gang med snuden ud mod Limfjordsbroen. Vores sildeforfang var bare nogle billige fra Bilka - en gut havde ellers lovet at sende mig nogle lækre hjemmelavede forfang, jeg skulle prøve at teste, men jeg modtog aldrig noget desværre.

Så skulle der fiskes sild

Udsigten til sildekajen efter søsætningFørst og fremmest en traffikinformation - Limfjordsbroen ser solid nok ud fra neden, så kør blot over med ro i sindet. Vi sejlede ind under broens anden ponton - lige lidt længere ud, end vi troede de bedste kastere på sildekajen, kan kaste... og øjemålet holdte. Det var lidt anderledes at sidde i kajakken i sådan et byområde - mægtigt. Vi padlede stille og roligt lidt væk fra broen, inden vi dumpede sildeforfanget mod bunden.

Masser af store fede sild

Loddet nåede sjældent bunden før stangen begyndte at vippe. Jeg giver altid et lille blødt modhug, for at kroge krogene, men samtidig tillade andre sild at tage plads på nogle af de ledige kroge - ofte kommer der hurtigt en fisk på flere kroge på den måde. Men de bløde munde gør også, at sildende kommer og går, mens man haler ind.

For anker og bundet sammen

Der var lækkert vand på vej ud i LimfjordenVi fik sat en fjeder på kajakkerne, så vi kunne sætte dem sammen. Så kunne vi begge bruge den store murerbalje i min kajak til at dumpe sildene i, og det virkede bare super. Da vi var drevet helt ned udfor østlige ende af sildekajen, smed jeg ankeret, så vi ikke behøvede holde så meget med hvor vi drev hen. Vi halede sildene ind og fik hurtigt fyldt baljen fint op med 125 stk.

En indrømmelse angående at gokke eller ikke gokke

125 sild i baljenPå et tidspunkt har jeg stolt prædiket hvordan jeg synes, at vi bør gokke sildene, når vi har fanget dem.. Det skal jeg stadig selv, for at have helt ren samvittighed, men jeg må indrømme, at på denne tur gjorde jeg det ikke. Vi hade vand i murerbaljen og smed dem bare heri... ikke ligefrem noget akvarie, for de lå jo alt for tæt og led jo altså kvælningsdød.. Har det helt skidt ved tanken om det, men sådan endte de altså sine dage.