Skrubbetur på Guldkysten

Dato: 11 september 2014
Sted: Nordjyske østkyst
Vejr: Ca. 20 grader. Solskin og let brise fra nordøst
Metode: Fladfiskeforfang og friske sandorm direkte fra stranden

Parat, spørger du? - afsted det gik...

Dan havde flere gange snakket om, at han ville tage mig med ud, så jeg kunne lære at fiske fladfisk fra stranden, og nu skulle det være. Han beamede mig op, og spurgte om jeg var klar, for lige nu kunne jeg godt regne med, at der kunne blive til en gang aftensmad eller to. Dan ville grave sandorm til os begge... og der gik ikke længe før jeg sad i bilen og kørte mod øst.

Fiskeri direkte fra den bare strandbred

De glade fiskereVi parkerede bilerne tæt på stranden. Dan viste stolt en køletaske fyldt med små pakker friske sandorm, som fiskene uden tvivl ikke ville kunne stå for. Han havde gravet 300-400 orm, så der skulle være til nogle timers fiskeri.
Vi fik hurtigt samlet grejerne sammen og gik med hastige skridt ned mod stranden. Jeg har ikke prøvet at fiske fra stranden siden jeg var en lille purk, og havde knap med grejer til at kaste tunge blylod afsted, men Dan forsikrede mig, at jeg så rigeligt kunne kaste langt nok med mine spinnestager...

Grejet - HUSK STANGHOLDERE OG KLAPSTOLE

Fiskeri direkte fra strandkantenJeg fiskede med en spinnestang med 0.15mm fletline med et billigt købt forfang med 40gr. lod og lidt for store langskaftede kroge... Det blev senere skiftet ud med et hjemmelavet forfang med lidt mindre kroge - de der røde ormekroge i str. 12.
Dan fiskede udelukkende med hjemmelavede forfang med nogle langskaftede "ålekroge" som man normalt ser på fladfiskeforfang - blot en tand mindre - vel ca. str. 12 også. Dan fiskede med nogle karpestænger - 12 fods og en lidt tykkere fletline end jeg... ikke fordi linetykkelsen er så vigtig her, når bare den ikke sprænger, når man kaster forfanget ud.
Krogene blev agnet med de friske sandorm - "opvarmningspakker" med de mindste orm, brugte vi af først, mens vi ventede på, at de større fisk kom ind mod land.

Husk dem nu

Husk strandstolenNår man fisker fra stranden er stangholdere helt nødvendige, da der jo absolut intet er, at lægge stangen på. Jeg vil også mene at klapstolene er næsten ligeså vigtige.. Jeg kan i hvert fald SAGTENS sidde ned og holde øje med stangen... i hvert fald, når man vil fiske 8-9 timer, som vi gjorde.

Vandet var drevet til havs

Der var helt lavvandet da vi kom ned på stranden, og vi startede ud med at sætte stangholderne på første revle, som var tørlagt. Mine gummistøvler fra Biltema var så ikke helt tætte fandt jeg ud af, da jeg første gang skulle krydse det ankelhøje vand ud til revlen, men hvad gjorde det, når der var fisk og sommerligt :)

Mens vi ventede

Den første halve times tid var stille. Vinden som var i nordøst, var ikke helt optimal - der skulle helst være direkte østenvind eller sydøstenvind, for at fiskeriet her var helt optimalt. Desuden var der endnu for lavvandet. Heldigvis havde vi stole og sodavand, så vi kunne nå at få styr på blodsukkeret inden dagens kamp.

Vibrerende stangspidser i sigte

Her er næsten højvandeDer gik ikke så længe, før de første stangspider begyndte at vibrere på den karakteristiske måde, som man ofte ser det med fladfisk som rødspætter og skrubber... Her var det udelukkende skrubber - næsten da. Dans stænger vibrerede lidt oftere end mine... han havde vist ramt det helt rigtige sted. Jeg stod blot 25 meter længere hen ad stranden, men det så ud som om, det havde lidt at sige denne dag, for jeg fiskede stort set med samme grej - og helt det samme for enden af linen.

En uventet fangst

En søtunge bed på Dans krogDan fjøjtede næsten altid lige, så jeg kunne se, når der var fisk på, og denne gang fløjtede han lidt højere end de andre gange... Jeg kom op af stolen og hen for at beskue, og selvfølgelig tage et billede. Den flotteste søtunge/gråtunge havde bidt på krogen, og var på vej op i spanden. Det er ellers en fisk som normalt jager om natten, men tidevandet og en lækker sandorm havde tilsyneladende lokket den - vi kan vel alle falde for en "natsnack".

Spanden blev fyldt

hoejvandeSom eftermiddagen gik, og højvandet var fuldt, bed fiskene rigtigt godt. Måske hver 3. eller 4. gang Dan hev op, havde han to skrubber på samme forfang - de lidt mindre ålekroge krogede rigtigt godt til disse fisk. Der blev hevet rigtigt mange i land, og på et tidspunkt døjede Dan med at følge med. Jeg selv kunne sagtens følge med, da fiskene tilsyneladende var knap så bidevillige lidt nord for Dan ;)

Mørket faldt på

Ved ti-tiden var det ved at være så mørkt, at vi ikke længere kunne se vores stangspidser. Fiskene bed stadig lystigt, men vi var ved at være godt tilfredse med fangsten, og sandormene var faktisk godt på vej til at være brugt... der var vel kun 50-60 stykker tilbage af de rigtigt mange vi havde med. Men når man fisker med to kroge på hver stang, og der er godt med undermålere... og krabber, ja så ryger der altså nogle orm, så det er med at have rigeligt med.
Vi fik pakket vores grejer sammen og stille og roligt listede op mod bilen.

Godt med fisk

Mange skrubberOppe ved bilerne, måtte jeg lige have fiskene op af spanden, så vi kunne få en tælling - 52 skrubber og den flotteste søtunge blev det til for os to mand - Dan fangede langt de fleste, men som han sagde, havde han også øvet sig tit, ofte og længe.

En gavmild fiskemakker

Efter optælling af fisk gav Dan mig en god portion af hans skrubber med hjem til familiemiddagen aftenen efter. Og da han efter mange lykkeønskninger med søtungen kunne høre, hvor begejstret jeg var for den, åbnede han bagagerummet, og forærede mig den smukke sjældne fangst. Han havde smagt dem før, så han mente, at jeg måtte prøve at smage dem.... Overvældet af gavmildheden tog jeg imod gaven, og kunne køre hjemad med en god pose skrubber og en smuk søtunge.

What's the fuzz about? - Skrubbe vs. Søtunge

Smørstegte skrubber med persillesovsJeg har puttet et par gode skrubber i posen med søtungen. Jeg vil prøve at smage dem begge i det samme måltid, så jeg kan bedømme, om fisken er så populær, fordi den er sjælden, eller om den virkelig er så meget mere lækker, at er pengene værd i forhold til en skrubbe. Vi spiste smørstegte skrubber i aften, og der skal godt nok en lækker fisk til at slå smørstegte skrubber med persillesovs. Jeg kommer med en melding, når smagstesten er afgjort.

Læs artiklen "Skrubbe vs. Søtunge"

Tak fordi du læste med - og knæk og bræk til dig på din næste tur!