Årets første hornfisk (2018)

5.0/5 rating 1 vote

- med Aalborg Jolleudlejning på Limfjorden

På Limfjorden med Aalborg JolleudlejningDato: 6. maj 2018
Vejr: Næsten vindstille og skyfrit
Sats: Hornfisk og sild
Grej: Hornfiskeblink med linetjavs og bombarda m. sildestrimmel

Da Lasse fra www.aalborgjolleudlejning.dk spurgte om ikke jeg ville med ud en tur efter sild eller hornfisk kunne jeg ikke sige nej. Jeg har hele vinteren glædet mig til at fiske efter både sild og horn og hornene var kun lige ved at indfinde sig på gydepladserne i fjorden... Det kunne være dagen, hvor årets første hornfisk skulle fanges.... måske endda dagen hvor årets første "Ålestegt hornfisk" med kartofler og persillesovs.

Vel mødt til havblik og solskin

Der var helt havblik på fjorden denne formiddagJeg var vel ved lystbådehavnen kl. 9.30. Jeg ville lige have rigget min fiskestang til, inden den aftalte mødetid kl. 10. Vejret var super lækkert, og jeg er glad for, at jeg huskede at få solcreme på. Lasse trillede ind med sin fine jolle, som vi hurtigt fik søsat ved slæbestedet.

Først på gydepladsen

Vi sejlede først ud til den ene side af havnen langs kysten - inde på 1-2meters vand. Lige i starten af hornfiskesæsonen kan man både finde hornfisk som er på vej til gydeområderne - og hornfisk som allerede er på gydepladserne. De hornfisk som er på vej, hugger villigt på flåd og sildestykker. Når først de er på gydepladserne på det helt lave vand - så hugger de mere på hurtige blink, når de provokeres til det. Vi fiskede med både bombarda med kyllingehjerter og sildestykker - og vi fiskede lidt med blink... Men det var ikke til at lokke fisk til hug. Vi så et par stykker springe, men det var tydeligt at vores hornede venner ikke var trukket helt ind på det lave vand endnu. Et par wadefiskere havde dog fanget 2-3 stykker her.

Det dybe vand ved sejlrenden

Lasse fangede den første fisk på bombardaEfter forgæves at have fisket i en times tid på det lave vand, bestemte vi os for at prøve på det lidt dybere vand. Vandet var super klart i fjorden denne dag. Det var super fedt at sidde oppe i stævnen og kigge ned i vandet... mest fordi jeg på et tidspunkt så en hel stime med hvad der så ud til at være rigtigt store hornfisk. De flygtede afsted da de så båden - et stort sving og stimen var afsted... Det kunne ikke nytte noget at standse og fiske efter dem, for de var over alle bjerge. Men der var i hvert fald 30-40 store fisk i stimen... det så meget lovende ud efter at have fisket uden at have set mange fisk. Vi fortsatte målrettet mod det dybe vand og var der snart efter. Her fiskede vi begge med bombarda til at starte med - en med kyllingehjerte og en med sild. Vi fiskede og fiskede, og der skete ingenting. Jeg var ved at frygte, at jeg skulle skuffe mine smagsløg ved denne aftens aftensmåltid.

Tid til at skifte endegrej

Sømmet er en af mine favoritter til hornfisk.Efter et godt stykke tid med bombarda, bestemte jeg mig for at skifte endegrej på stangen med bombarda - jeg skulle prøve OGP Sømmet - jeg er blevet glad for den hvide med rød røv - 20gr. Først skulle linen med bombarda klippes - Klip! Ca. to sekunder efter klippet bøjede Lasses stang sig - der var bid på hans bombarda... Den første hornfisk blev hevet ombord i jollen og lagt på is. Jeg bestemte mig for at fortsætte mit skift og fik monteret sømmet med en linetjavs og trekrog. Hvis Lasse fangede en fisk mere på bombarda måtte der skiftes tilbage. Vi fiskede videre og der var bare alt for lidt med fisk.

Tilbage til udgangspunktet

Min første hornfisk i 2018Efter nogle timer bestemte vi os for, at fiskene jo måtte være svømmet ind på det lave, så vi sejlede tilbage til samme spot som vi startede. Jeg fortsatte kast med sømmet.... masser af kast, men lige pludselig var der skisme hug - og jeg kunne hive denne sæsons første hornfisk (for mit vedkommende) i land. Alt for lækkert, selvom en enkelt ville blive et beskedent måltid til vores lille familie med i alt tre sultne munde.

Tilbage efter en super dag på Limfjorden

Vi fiskede videre og hen på eftermiddagen var det tid til at vende snuden hjemad med to fisk i køleren. Vejret havde været fantastisk. Godt selskab og årets første hornfisk. Vi havde haft kolde colaer, cocio og rundstykker, så jeg følte mig bestemt ikke snydt. Det havde været en formidabel dag. Vi så endda en flot sæl som også så ud til at ligge i overfladen og solbade. De må have en fest med alle de fisk der er i fjorden på denne tid af året.

Aftensmaden reddet

Bastian har  :)fået fedtede fingre af at pilleJeg blev nærmest lykkelig, da Lasse tilbød mig hans fisk.. så kunne en af os i det mindste få til et helt aftensmåltid til familien. Så efter at have båden på land og grejerne i bilerne sagde vi på gensyn - jeg skulle hjem og have lavet lækker aftensmad :)

Tak fordi du læser med. Følg også med på facebook her