Makreleventyr i Løkken

4.5/5 rating (2 votes)

- når fisketuren bliver en naturoplevelse

Et par af de største makrellerDato: 30. august 2015
Sted: Løkken Mole
Vejr: Let vind fra syd - spredte skyer
Sats: Makrel
Våben: Syvfods og nifods spinnestænger

Igår havde jeg en af de der dage, man kun sjældent oplever. Hvert minut af den blev nydt til fulde og jeg tror jeg smilte hele dagen lang fra ankomst til molen kl. 03.30 og indtil jeg gik i seng... og jeg sidder stadig og smiler, mens jeg skriver dette her.

Den første melding om makreller på molen

Lørdag morgen skulle jeg med svigerfamilien til sommerfest i Kollerup. Jeg havde lige været i bad og var igang med en kop kaffe på terassen - næsten klar til sommerfesten (hvor vi iøvrigt skulle fiske efter aborre og ørred i svogers sø.. men det er en anden historie). Men jeg sad der med kaffen, da en god ven fra Løkken sendte mig et billede af en spand makreller og teksten "MASSER af makrel på molen!!!". Alt for vild en melding, når jeg nu var på vej til en hyggelig familiefest. Vi havde en super fest, og jeg kunne ikke få det ud af mit hoved, at jeg sikkert var gået glip af denne sjældenhed - mange makreller på Løkken Mole.

Hurtig beslutning - tidligt angreb

supermoonVi kom lidt sent hjem fra sommerfesten, så jeg nåede ikke at fiske efter makrellerne til aften - jeg havde sikkert misset den fisketur, jeg havde gået og ventet på. Resten af aftenen kunne jeg ikke få det ud af mit hoved... makreller! Jeg gik i seng tæt på midnat og havde bestemt mig for, at jeg ville tage på molen søndag morgen, hvis jeg ikke var alt for træt.
Kl. 03.00 havde jeg ikke stadig ikke lukket et øje og jeg tænkte, at jeg måske ligeså godt kunne fise ned på molen og være klar, hvis makrellerne var der.

En kølig, mørk og ensom mole

Kl. 03.30 stod jeg nede ved molen. Der var selvfølgelig stadig bælgmørkt. Jeg var kommet afsted i shorts - det er jo sommer, men kunne godt mærke, at det var lige i underkanten selvom jeg har fede ben. At en bølge skyllede op over forreste dæk og gennemblødte mine sko ti minutter senere hjalp ikke :)

Dagens våben køres i stilling

Pirken/blinket jeg brugte for enden af makrelforfanget - malet med fruens neglelak ;) - masser af makrellerne tog pirken.Da jeg håbede, der var MANGE makreller, havde jeg gjort min bløde nifods spinnestang klar med et makrelforfang og en kastepirk i enden (af forfanget). Det er en lidt for let stang til dette fiskeri, men jeg kan godt lide det lette. På den stang har jeg en Berkley Whiplash line 0.08.
Jeg havde også min syvfods spinnestang med. På den har jeg Sufix 832 i 0.12. Begge liner er tynde, men de er så stærke, at de sagtens holder til makrelfiskeri. Denne stang blev dedikeret til lidt spinfiskeri, hvis lejligheden bød sig.

En lidt død morgen

2Jeg startede ud med at kaste med makrelforfanget på nifodsstangen - hvis de virkelig var der, kunne jeg hurtigt komme til at mærke dem - ingenting. Jeg kastede mod syd - inad mod stenene på sydsiden. Omkring på den anden side og kastede mod nord... ingen hug og jeg begyndte at tænke, at de måske allerede kunne være feset afsted igen, som de plejer. Men samtidig vidste jeg godt, at jeg stadig var kommet MEGET tidligt afsted - der var jo stadig mørkt. Der var supermåne, som jeg kunne se klart og flot mod syd - den spejlede sig i havet, og jeg havde en skøn morgen til trods af de, på dette tidspunkt, manglende makreller.
Jeg tog et kast direkte mod syd og pludselig var den der. Et superhårdt hug overraskede mig efter en times tids fiskeri. Den trak rigtigt godt - helt inde mod molen dykkede den kraftigt, men til overfladen kom den - en god smuk fed røgemakrel. Så der var i hvert fald makreller i vandet stadig. Jeg fik hurtigt lagt fisken på is, og klar til at kaste igen. Næste kast gav ingen fisk, men kastet efter kom hugget - eller huggene, for der var fire fisk, som ville med denne gang. De trak rigtigt hårdt i min spinnestang - så fedt at se stangen krumme sig i den flotteste bue. Og fedt at fange noget, hvor det rent faktisk er lidt hårdt i armerne at trække i land :)

Lad der blive lys - makrelalarmen gik

1Helt mod nord begyndte lyset at vise sig.... noget jeg efterhånden havde glædet mig til et par timer der. Der var rigtigt mange måger i området - mange flere, end der normalt opholder sig ved molen. Men de dykkede ikke rigtigt. De snakkede lidt, men ikke rigtig endnu.
En anden lystfisker kom endelig ud og holdte mig med selskab. Han riggede også til med makrelforfang. Efter et par kast havde han 4-5 makreller på. Jeg fangede også en smule flere, men ikke mange endnu. Der var langt imellem dem.
Mågerne begyndte at skråle højere - og nu begyndte de at dykke og samledes over en stime sild lidt længere ude for molen - mågeleg. Super tegn på at makrellerne jager rundt med byttefisk, som flygter op over overfladen til glæde for Jonathan og co.... og nu begyndte vi at fange mange makreller. Vi havde ikke fisk på i HVER kast, men der var mange fisk, mens vi to mand stod der i den smukkeste solopgang med molen helt for os selv.

Makrelforfangene blev kedelige - for makrellerne

molenVi stod efterhånden 3-4 stykker, og lidt morgengængere hilste på. Makrellerne var begyndt at slappe lidt af helt ude på spidsen af molen. Vi stod fire mand og kastede forfang, og fangede nu kun sjælden en fisk. Jeg havde vel ca. 70-80 makreller nu, så jeg følte mig bestemt ikke snydt. Men jeg vidste at far, mor og søster gerne ville have nogle, så jeg kunne sagtens bruge nogle flere, hvis nu dette skulle blive sæsonens sidste makreltur.

Makrelstimen jagede sild gennem det klare vand

makrellavtvandPå nordsiden helt inde ved land, kunne vi se nogle gutter og deres børn fange makreller. Det var helt inde ved land, hvor kutterne bliver trukket op - som i HELT inde ved land. Der var ikke engang knædybt derinde hvor de stod. Jeg gik over i sejlrenden på nordsiden og begyndte at kaste lidt indad der - jeg fik et hug, men kunne godt se, at de blev ved med at trække fisk op inde ved land. Så jeg gik endnu længere ind, og helt inde var en sildestime kommet i klemme hvor sejlrenden ender sildestime- og makrellerne jagtede ind efter dem så snart de bevægede sig på dybere vand end 15-20 cm. Man kunne se hvordan makrellerne forsvand i sejlrenden, hvorefter sildene vovede sig forsigtigt udad - for pludseligt at vende om og have grønne torpedoer fisende efter sig i den vildeste fart. Hvor var det fedt at se, og jeg glemte helt at fiske.

Tid til at skifte makrelforfanget ud

syvfodsstangJeg tog mine ting med indad mod makrelstimen for inden af sejlrenden - måske 25meter ude på molen. Fædrene og børnene fiskede stadig 15 meter længere inde i ankeldybt vand. De krogede en småsild på forfanget - satte den på nederste krog - og vupti - makrel hver eneste gang. Jeg bemærkede at makrelstimerne godt nok viste interesse for makrelforfanget, men hurtigt vendte om, når de så, at det ikke var sild. Jeg fangede nogle stykker på min pirk, men synes det var lidt fesent, så jeg fandt syvfods spinnestangen frem. For enden monterede jeg en 7cm. sildewoblerwobler jeg har købt i Bilka. Det var den i min kasse der mest lignede en af de småsild makrellerne var efter. Den var flydende, men vi fiskede på en til to meters dybde i sejlrenden, så den kunne sagtens komme ned til makrellerne. Allerede i første kast var der bid - og det var et MEGET godt hug, så jeg næsten troede, jeg havde noget anden for enden. Den fik bremsen til at give lyd og efter en rigtig god kamp kunne jeg lande den flotteste makrel jeg nogensinde har fanget - og så på det lette grej og en enkelt wobler. Det var alt alt for fedt. Wobleren viste sig uhyre effektiv. jydefiskerenMakrellerne huggede så voldsomt efter den, at jeg havde fisk på i næsten hvert kast - og flere hug i de kast, hvor der ikke kom fisk med på land. Indimellem kom der en af de der kæmpebasser som bare kunne kæmpe. Det var helt fantastisk at stå der og betragte fiskenes jagt gennem vandet. De kom svømmende frem og tilbage igen og igen - ind efter sildestimen og ud igen til sildene trak udad igen.

Spanden var fuld - tid til at rense

stormakrelMine kølespande var fulde. Jeg havde fanget omkring 120 makreller - nok til at familien kan holdes med fisk til rigtigt mange måltider. Og nok til at glæde mor, far og søster med nogle friske fisk. De bliver spist rub og stub, og vi har allerede spist tilsammen 12 stk. stegte. Fire af de største hænger ude i mit tørreskab og skal røges imorgen. Efter at have været forbi mine forældre med fisk var det med at komme hjemad og få renset makrellerne i en fart. Jeg har et rensebord ude på gårdspladsen. Der kan jeg sidde med vandslange og baljer, så jeg kan skylle blod ud af fisken med vandstrålen - det plasker, men det er sommer :)
sildimavenJeg nød at rense fiskene. Jeg kan ikke lade være med at sidde og betragte den flotte farve, og glæde mig over, hvad der skal ske med dem.

En alt alt for lækker dag var overstået. Jeg havde stadig ikke sovet, men kunne ikke få armene ned ved glæden over synet at makrelstimen jagende efter sildene i det klare lave vand. Havde jeg haft mere batteri på min telefon, havde jeg optaget meget mere af synet, end det korte glimt jeg kan vise jer af dem i videoen. Tak for mad venner!

Tak fordi du læser med. Jeg håber, at du nød det.

storemakrellerHvis du vil have besked, når der er nye artikler, kan du "Synes godt om" min facebookside her

Kig forbi min sponsor på www.fiskegrej.dk

Knæk og bræk, hvis du får lov til at fiske!