Løkkenlækkert havblik

5.0/5 rating 1 vote

- alt for lækkert vand ved Løkken

Makrelfiskeri fra Løkken, NordjyllandPyha - man kan holde varmen i disse dage. Vi havde aftalt at tage en tur på vandet i jollen denne fredag. Vejrudsigten sagde noget i stil med østenvind og 2-4 ms - og omkring 32-34C... Sådan noget vejr, som plejer at være godt for Vestkystens makrelfiskeri tæt på land. Planen var at Claus og jeg skulle have båden i vandet asap fra morgenstunden, og Flemming skulle ombord lidt senere.. Der endte dog med at blæse noget op, inden Flemming kom, så Claus og jeg måtte klare skærene alene idag.

Ingen bananas på molen

Fiskeriet på molen har ikke være i top i år... endnu. Men der er fanget flotte barsDer har ikke være så meget at komme efter på molen, selvom der er fanget nogle fine havbars og lidt makrel og hornfisk... men ikke så mange i år som de seneste år... Jeg har været derude nogle få gange, og har da også fanget lidt hornfisk og makrel, men det er som om de største stimer er svømmet udenom i år... medmindre jeg bare totalt har misset at høre om store fangster derude. Men jeg ved at de pludseligt er der. Sådan er det bare. Stimerne kommer og går, så man kan simpelthen ikke altid forhøre sig på facebook og dagen efter rejse til hvor de fangede igår... sådan virker det ikke altid med disse smukke pelagiske stimefisk.

I vandet ved Sdr. Strandvej

Syd for Løkken MoleVed Nordre Strandvej var vi bange for, at sandet var for blødt til bilen, så vi kørte forsigtigt ned ved siden af molen. Man skal have tilladelse til at køre derned, og sådan en har jeg fået. Så vi valgte, trods menneskemylder, at sætte i her. Det er trods alt også en læmole, som er til for at give læ for søfolk, så jeg mener, det er helt ok, at den bliver brugt således... Der er masser af plads til alle, når der vises hensyn til og af alle :)

Løkkendarisk hav á la Bahamas

Vandet lå helt fladt - havblikVandet lå fladt som en pandekage og var så klart som det bliver. Den der blå farve, som havet kan have, når man kigger på det på afstand... den der helt specielle blå farve, når vandet er krystalklart... Det er bare alt for lækkert, og jeg ELSKER det..
Vi er jo lidt grønne til at sætte båden i vandet, men det gik også glat denne gang. Vi kobler båden af krogen, og så bakker Claus med lidt iver og bremser, når hans hjul næsten rammer vandet - så søsætter jollen næsten sig selv. Vi har fundet ud af, at det er ret vigtigt at huske at pille lygtebommen af, inden denne "flyvende start" foretages - note to self taken.

Kystnært hyggefiskeri

Dejligt havvejrVi sejlede først lidt mod nord bare et par molelængder ude. Jeg riggede min nifods spinnestang til. For enden af fletlinen havde jeg en snurrebasse i grøn og sølv. Måske ikke det grej de fleste ville vælge herude, men jeg synes om det, og lader snurrebassen snurre hele vejen til bunden... så fisker den i alle dybder. Håbet var, at det gav rige muligheder for både havbars, makrel og hornfisk... samt hvad der måtte lure på bunden.
Claus riggede et rødspætteforfang til. lidt hornfisk fra sidste år kom på som madding. Vores hovedmål var at fange nogle fisk før Flemming dukkede op... En lille kommentar omkring hvordan det mon ville gå med at finde fiskene uden ham gjorde det helt nødvendigt at få nogle fisk i kassen inden vi senere skulle samle ham op.

Rødspætteforfanget fangede

Under vandetVi lod båden drive stille afsted, mens rødspætteforfanget fiskede henad bunden. Der gik ikke lang tid, før Claus fik et hug fra bunden. En flot grå knurhane havde hapset hornfisken. Det er en super lækker spisefisk, og man skal blot være lidt forsigtigt, for den har nogle grimme stikkere. Den er ikke giftig, men det er mest behageligt at holde den med en klud.

Fiskerne ved hvor fiskene er

Claus fangede snart på rødspætteforfangVi havde bemærket en jolle længere ude. Det var en af pro'erne som var ude og røgte sine garn. Han lå vel 5-6 molelængder ude tidligere, men nu havde han samlet sine garn op, og var videre til næste garn længere ude. Vi bestemte os for at fise udad til ca. hvor det så ud til at hans garn havde været... Jeg har ikke fisket meget fra joller, men vi plejer at være enige om, at hvis fiskerne gider sætte garn et sted, så er det fordi, at han har erfaret, at der er fisk... og det passer ofte meget godt, når de da ikke fisker efter taskekrabber :) Dybden gik fra 8m til 14m...
En grå knurhane var den første fisk vi fangedeVi standsede motoren, så vi kunne nyde stilheden. Det vil sige.. Der var jo ikke helt stille, for fralandsvinden her bar lyden fra stranden ud til os.. bare hyggeligt. Vi kunne også høre og se, at der var gang i Svendsens strandfest syd for molen. (min gode ven Martin, som har VestEvent.dk arrangerer sådan nogle lækre stranarrangementer, hvor turister og lokale kan prøve alle hans legesager.. og mon ikke der er mulighed for lidt køligt at drikke på sådan en sommerdag ;) Anyways - tilbage til fiskeriet. Efter ganske få minutter var der bid på rødspætteforfanget på den nye dybere spot. Denne gang en fin makrel, som passer helt perfekt til røgovnen...
knurhane - en pragtfuld spisefiskVi drev lidt væk fra dybden og sejlede nogle minutter op mod vinden. Claus røg direkte ned på bunden igen, for hurtigt at fange endnu en fin makrel. Samtidig var der er lille fjæsing som endelig ikke kunne stå for snurrebassen, og jeg kunne også hive en fisk ombord.... den var dog så lille, at den fik lov at smutte igen.

Krystalvand

En makrel hoppede på forfangetDet var en sand fornøjelse at fiske i sådan noget klart vand. Jeg elsker, når man kan kan se fisken dybt nede... Eller når man kan se følgere klart og tydeligt. Idag var en af de dage, hvor det bare var helt perfekt. Havde jeg haft snorkel og maske med, var jeg helt sikkert hoppet i baljen.

Høns på hawe

Lidt over middag begyndte det at blæse lidt op. De fleste søvante vil måske ikke mene, at det var så vildt, men vi kører en "better safe than sorry" strategi, og når vi begynder at tale om, at det måske er ved at blive lidt blæsende... så er det bare tid til at pakke og komme sikkert i land. Vinden var noget i stil med 6-7m/s fra Nord, mens vejrudsigten på YR påstod østenvind og 2m/s...
Vi nåede at fange en lille hornfisk, mens snurrebassen red på bølgerne - den fik også lov at smutte lige inden vi pakkede grejerne for at sejle ind.

Mylder på stranden

Inde ved stranden var der perfekt strandvejr. Jeg hoppede i baljen på 2. revle og trak båden indad mellem de mange surfere og badegæster... Det er lige her ved molen, at de lækreste bræk på bølgerne kommer, så selvfølgelig er det her der skal surfes - det gjorde vi også, da jeg var purk for 25 år siden. (når der ikke var bølger, måtte vi blive opfindsomme, og trække surfboardet efter bilen i vandkanten langs stranden.
Vi fik, med lidt besvær båden op på traileren... jeg må erkende, at det er fedt med to mand til denne tjans, når bølgerne leger med båden.

Rødspætteforfanget virkede bedst

Syd for Løkken MoleDet var ikke så mange fisk, jeg fangede på snurrebassen idag. Jeg er stadig pjattet med snurrebassen. Den kaster fantastisk, og jeg elsker den måde den opfører sig på i vandet. Jeg fangede en lille fjæsing og en enkelt hornfisk - mærkede dog mange hornfisk nappe. Men rødspætteforfanget fangede rigtigt godt på bunden... Det blev til et par gode makreller og en grå knurhane, som kom med hjem... Velsagtens ikke nogen stor fangst, men det klare vand og vejr vi lagde ud med gjorde, at det var en fantastisk lækker tur... Næste gang vi skal afsted tror jeg også, jeg skal prøve rødspætteforfanget.
Idag var makrellerne også helt nede ved bunden - måske værd at huske for dig som ikke fanger så mange makreller - prøv at lade det hele synke HELT ned på bunden - der gemmer de sig nogle gange.

Tak fordi du gider læse med.

Tjek også min profil på facebook her