Jolle og kajak efter hornfisk

5.0/5 rating (3 votes)

- en våd tur i kajakken

Sted: Nordjyllands østkyst
Dato: 28. august
Vejr: Vestenvind ca. 5-6 m/s
Sats: Hornfisk - måske makrel

Drengene klar til afgangVi skulle mødes på østkysten om eftermiddagen denne dag. Lasse skulle lige have fri og have pakket grejerne. Jeg fik smidt kajakken på tagbøjlerne og afsted.
Det var den første gang, jeg har været rigtigt på havet i kajakken bortset fra et par småture fra Frederikshavn og Sæby. Denne dag var drengene, Diller, Lasse og Jonas med i jollen, så der var lidt ekstra sikkerhed ved at padle lidt derudaf.

Først på pladsen - tid til at rigge

Et simpelt rig - en enkeltkrog - intet andetJeg ankom først i den lille hyggelige lystbådehavn. Klokken var 14, og det gav mig tid til at få rigget fiskestængerne, så de var klar, når jeg ankom til fiskepladsen på ca. 7m. vand. Vandet så fint og lækkert ud - meget klart. Vinden var lige fralandsvind, så det lå flot fladt derude.

To forskellige rigs

Stang 1: Den lille spinnestang på 7 fod og 0.12mm Fireline blev rigget med blot en mindre sylespids enkeltkrog. Jeg skulle prøve at fange en hornfisk helt uden andet (bortset fra sildestrimlen). Et rig jeg i lang tid har ønsket at afprøve, og i dag var perfekt.
Et gliderig på ca. 2,5 m. forfangStang 2: Denne blev med glideflåd og en lille trekrog str. 18. Glideflåddet nøje afbalanceret, så der ikke skulle trækkes meget, for at få flåddet under. Et lille blyhagl 50cm fra krogen, for at holde silden lidt nede, skulle der være en smule strøm.

Drengene ankom i klarstilling - tid til at fiske

Jeg var næsten klar med at rigge kajakken til, da drengene ankom. De var næsten klar... De skulle sidde tre mand i den lille jolle, så der blev kun plads til en enkelt stang pr. mand. Inden længe, havde de også jollen i vandet ved siden af kajakken, og vi var klar til at komme på hawe.

Derudaf

Så kom jollen på åbent havFor at spare tid, havde vi snakket om, at jeg jo bare kunne komme på slæb i kajakken - noget som åbenbart fungerede bedst i teorien. De skulle holde mit anker, og linen gennem min ankertrolley sat helt ud i spidsen, og så kunne jeg holde ankerlinen i hånden og give og tage lidt, skulle det blive nødvendigt... og det skulle det.

Oh ohhh!

Allerede efter de første meters sejlads, kunne vi sgu godt se, at det ikke var så smart som det lød. Kajakken sidewindede skiftevis fra side til side og trak hele jollens agter mod sig i færden - det opgav vi inden havnemundingen, og jeg fik pagajen fundet frem. Drengene sejlede i forvejen, og jeg padlede efter

Lækkert vand og næsten havblik

Vandet var virkelig lækkert - næsten helt fladt, og jeg skulle bare padle afsted og ud mod jollen, som vel lå ca. en lille kilometer ude. Jeg bed mærke i, at der var ca. 5 m. dybt allerede lidt udfor havnen og så holdte det sig næsten sådan laaangt ud, indtilg jeg nærmede mig jollen, hvor der var ca. 7 m.
De andre havde allerede stængerne i vandet, da jeg ankom, men havde ikke mærket noget endnu.

ENDELIG tid til at fiske

Her er vi ca. 1/3 ude efter at have været langt ude på lidt vildere vandJeg fik smidt anker ca. 50 m. fra dem, og fik rigget stængerne til med madding. Først ud med proppen og derefter den simple rig blot med en enkeltkrog. Jeg kunne vel kaste ca. 15m med sildestykket i medvinden - rigeligt til at fiske fra båden.
Efter at have fisket her i ca. 30 minutter uden syn af fisk, ville vi forsøge lidt længere ude - vi kunne se noget strømskæl, som vi bestemte os for at sejle ud til.

Kajakken på slæb

Vi prøvede denne gang at have kajakken liggende ved siden af jollen, og det gik rigtigt godt... i hvert fald udaf. Vi sejlede et stykke udaf, og lagde igen anker - nu skulle det være. Ekkoloddet viste, at der i hvert fald var lidt fisk.

Proppen gik under i ét godt hug

Den tog proppen i et kraftigt hugEt par minutter efter proppen kom i vandet forsvandt den pludselig med bremsens lækre klikkende lyd som soundtrack. Jeg fik hurtigt fat i stangen og givet et let tilslag. Jeg kunne hurtigt mærke, at det var en fisk af bedre størrelse end de fjæsinger, vi havde regnet med at fange en del af som bifangst. Den trak rigtigt godt og stangen fleksede. Snart kunne jeg se en ordentlig hornfisk springe helt ude. Det var tydeligt, at det var blevet tid til efterårets store fede horn. Den sprang flere gange, mens jeg spolede ind, og den stak endda af et par gange - rigtigt sjovt på de lette spinnegrejer. Kort tid efter kunne jeg prale af at have den første fisk ombord.

Der var masser af fisk i vandet

Kajakken og jollen side om sideSnart efter min første fisk, kunne jeg høre jubel fra jollen - nu havde de endelig også fået fisk på. Også en fin hornfisk til jollen.
Jeg spinnede med min sildestrimmel på let rig. Det føltes så rigtigt, og der var super kontakt til krogen. Pludselig mærkede jeg det lette slag fra en hornfisk. Jeg stoppede inspinningen for at give fiske et par sekunder til at sluge - og gav så tilslag. Der var en god hornfisk på mit letteste rig. Det var fantastisk - og effektivt. Endnu en stor hornfisk var på krogen, og den lavede et vildt sjov med spring og lange træk til siden. Det lette rig, gjorde sikkert, at den havde mere bevægelsesfrihed, end når den har prop og lod på også. Anyways... det lette rig kan varmt anbefales.

Høns på hawe

Diller fisker intenstEfter at have fisket i bare ca. 1,5 time, kom den første lille bølge ind over siden på kajakken, og det gik op for mig, at vinden var drejet til at være sydøst med små bølger til følge. Ca. en kilometer ude føltes de små bølger lidt store - og drengene i jollen kunne faktisk også mærke bølgerne, så vi bestemte os for at sejle lidt tættere på kysten.

Vand ombord - øse ønskes!!!

Vi ville prøve at lægge kajakken på siden af jollen som vi havde gjort udaf.... altså da der IKKE var bølger. Bølgerne gjorde dog, at bådene bevægede sig for meget og lidt uafhængigt af hinanden, og snart var min sit-on-top-kajak fyldt GODT op med vand, så jeg måtte øse... jeg har ikke prøvet de bundpropper endnu, og følte at vandet var lige livligt nok til at teste sådan noget værk... efter endnu et forsøg på siden af jollen, bestemte jeg mig for, at jeg bedre kunne takle bølgerne alene, og hægtede mig fra jollen.

Alene indad med bølgeskvulp og våd røv

Nu skulle der bare padles indad, og det gik faktisk meget bedre bortset fra min våde røv.
Det gik forbavsende hurtigt med at få padlet indad, og efter vel ca. 30 minutters padlen kunne jeg kaste anker ca. 400meter fra havnemundingen ... her føltes det mere sikkert at ligge - snart efter kom drengene i båden, som havde fisket på vej indad, mens de ventede på mig. Uden held dog.

Horn tæt på land

En stor hornfisk har taget maddingenDer gik ikke mange minutter før den næste hornfisk var på. Jeg havde smidt alt mit grej (bevar's ikke mine to fiskestænger da) op i jolle, da jeg begyndte at tage vand ind, så jeg havde intet grej og følte ikke for at lette anker og søge hen til jollen efter det... Så jeg fiskede med de samme to sildestrimler og fangede her tre hornfisk mere - to på sildestrimmel og krog-rig.

Test af stamina

Da min madding var væk, og det var ved at være aftensmadstid, skulle jeg lige høre, om der var peps i drengene og råbte: "Hva så? - det var vist lidt bedre lidt længere ude. Skal vi lige tage et sidste ryk lidt længere ude?" Der blev svaret med dyb tavshed, og kort tid efter, kunne jeg grinene bekræfte, at jeg da også var klar til at gå i land med mine 5 fine hornfisk.

En dejlig tur med kajakken på det åbne

Hornfiskene var fede og lækreInde i havnen fik vi snart rykket grejet på land. De havde fanget i alt fire hornfisk i jollen fordelt på tre mand, så mine frem til en mand så pludseligt rigtigt godt ud. Det havde været en fornøjelig tur med drengene på havet, og jeg håber snart vi kan gentage successen i lidt roligere vand, for jeg blev testet og bukserne blev våde.

Lig nu ligger de fede i rygeovnen

Mens jeg skriver dette, ligger de tre fedeste hornsik og får røg ude i rygeovnen... en lille testbid har allerede afsløret at de kommer til at smage perfekte. De sidste par stykker blev smørstegt og serveret med kartofler og persillesovs - en favorit herhjemme.

Tak fordi du læste med, og knæk og bræk til dig!