En stikker iblandt os...

4.7/5 rating (3 votes)

- en tur efter fjæsinger

jydefiskerenDato: 28. juni 2017
Sted: Sæby - nordjyske østkyst
Vejr: Let-frisk Østenvind - skyet
Sats: Fjæsing, makrel, havørred, hornfisk, havbars...

Klokken var 05:00, da telefonen gav lyd fra sig. ENDELIG skulle der fiskes!
Det er ved at være nogle dage siden, jeg har fået lov til at fiske, så jeg var godt tilfreds, da Diller, den anden dag, ringede og sagde, at Dennis var i sommerhus i Sæby, og skrækkeligt gerne ville give morgenmad, hvis vi ville med ud at fiske. At mor Pia også gav udgang var prikken over i'et.

På molen i Sæby Havn

Klokken var næsten 7, da vi ankom til Sæby. Vi fik en rundbolle og en kop kaffe hos Dennis, inden vi kørte ned på Sæby havn for at fiske fra molen syd for havnen (Den nordlige mole ligger i en fredningszone). Der var en smule pålandsvind, og det så faktisk ikke vildt indbydende ud, lige da vi kom. Vandet var ikke særligt klart, som det ellers tit er grundet fralandsvinden, som de ofte har på østkysterne.
Mens vi riggede grejet til, mødte vi et par gutter, som var på vej hjem. De kunne berette at der godt nok var fjæsinger og hornfisk at fange derude.

Valg af grej til fiskeri efter fjæsinger

BornholmerpilenFjæsingen er en glubsk lille fisk, og den kan fanges på et væld af grej. Mange kan godt lide at spinnefiske med blink - især med et makrelforfang foran, er det en effektiv metode. Men de kan også fanges effektivt med et almindeligt fladfiskeforfang med noget madding. Vi har med stor succes fanget dem på hornfiskebug, sildestrimler, kyllingehjerter og sandorm - og de kan sikkert fanges på rigtigt mange andre agn.
Jeg fiskede med en nifods spinnestang og brugte hele dagen en grøn "Bornholmerpilen" malet af OG Paint. Jeg havde en almindelig trekrog på. Prøvede at sætte et makrelforfang foran, men kastene blev lidt for fesne i modvinden, så jeg pillede ret hurtigt forfanget af igen.
De andre fiskede også med blink, men der blev forsøgt med bundsnøre og kyllingehjerter. Dog virkede blink bedst for os denne dag.

Havørreden stak af

Jeg tror det var i allerførste kast, at Diller fik en tyk havørred på krogen. Vi havde ikke fået fangstnet med, og fisken slap krogen helt inde ved molen. Det var en fin og tyk fisk, som sikkert holdte mål så rigeligt, men den ville ikke med hjem. Hans krog var en Owner S61 som ellers kroger rigtigt godt.

Godt med fjæsinger og hornfisk

koeletaskeVi fangede ok med fisk løbende. Det vrimlede ikke, som det nogle gange kan gøre, men vi fik ofte et hug og en fjæsing med op. Når blinket ikke nåede ned til fjæsingerne mod bunden, var der indimellem en hornfisk på krogen. En nabo havde en enkelt makrel på krogen. Men ingen tvivl om, at fjæsingerne oftest bed på, når blinket fik lov at synke til bunden først.

En havbars kom forbi

Tre af de fem pigge fjæsingen har, sidder på rygfinnen.Mens vi stod og spinnede efter fjæsinger, så vi en flot havbars springe lige udenfor molespidsen. Det var vel ca. 20m ude, og fisken lignede noget på omkring et kilo. Jeg fiskede stadig med min bornholmerpil, og kastede selvfølgelig ud forbi. Jeg mærkede ikke rigtigt noget først, men fangede en fjæsing efter et par kast. Efter ca. 30 minutter havde vi opgavet tanken om at den fisk som netop sprang, kunne finde på at bide på krogen, og fisken som her tog mit blink behøver så sandelig heller ikke være den samme, som vi så springe. Jeg mærkede et godt og solidt hug på blinket.  For hårdt til at være en fjæsing helt sikkert. En stor hornfisk  strejfede tanken, men den her kæmpede godt nok lidt for hårdt, og holdte sig ikke sådan i overfladen, som hornfisk gør oftest. Jeg troede at det måske var en god fin makrel, men da fisken var helt inde ved molen, kunne vi se en havbars i overfladen. Så kunne vi stå der i et par sekunder og beundre den fine fisk, som nu var strandet i vandet to meter nede, fordi jeg kæmpetorsk ikke havde taget et fangstnet med. Jeg forsøgte at trække fisken op i linen... long shot. Jeg vidste det, og rigtigt nok gav fiskenen et let spjæt og var af krogen. Det ville have været min første havbars... og en ret fin en ... jeg er simpelthen for dum ikke at have det net med, men nu tror jeg, at jeg kan huske det.

Diller er ramt - og det gør NAS!

Stukket af fjæsingHen på eftermiddagen havde vi fint med fjæsinger i medbragte køletaske. På et tidspunkt fanger Diller en fin hornfisk, som han står og bakser med bagved mig... efter lidt baksen hører jeg "Brix - jeg er blevet stukket af en fjæsing". Jeg tænker hurtigt. Hmm - han er fuld af pis - han har jo lige fanget en hornfisk. Men jeg må jo hen og puste på den finger, som han står og holder på - og så kan jeg se, at han bløder. Uark! - han havde forsøgt at få hornfisken helt ned i køletasken og fået hånden for langt ned til de ca. 20 fjæsinger, og en af dem havde stukket ham i lillefingeren - med TO af piggene.... Jeg er aldrig blevet stukket, men ved, at det jo er alvorligt, og at man bør gøre noget. Man skal se af at få sit stik opvarmet i en fart - så varmt som muligt, og det gøres effektivt under en varm vandhane eller i en kop kaffe. Diller og Dennis ville gå ind og finde noget varmt vand, mens jeg blev og passede på fiskegrej. De søgte ind i JC Fiskegrej på Sæby Havn - han har tilsyneladende ofte besøg af fjæsingofre, og Diller blev placeret på en stol med lillefingeren under den varme hane i en halv times tid. Han forklarer at han følte en 10'er på en 0-10 skala på smerte inden det varme vand. Efter en tur under den varme hane, var han allerede nede på 3, så varmen havde tilsyneladende virket effektivt. Så let er det ikke alle der slipper. Nogle kan have følelsesforstyrrelser og lignende flere måneder efter.

Hjem og rense fjæsinger

fiskebordDa Diller kom ud fra fiskegrejshoppen, bestemte vi os for, at vi havde fanget nok for idag. Det var tid at komme hjem og rense fjæsinger og hornfisk. Jeg havde endnu ikke prøvet Dans metode til flåning, så det passede mig fint, at jeg kunne nå at sidde i ro og mag og lære det - for derefter at lave den skønneste aftensmad med Fjæsinger vendt i rugmel og smørstegt - dertil nye kartofler med persillesovs. Selv mindstemand Bastian på tre år guffede lystigt tre hele fjæsinger i sig. De smager helt fantastisk og er så faste og lækre i kødet. En af mine favoritter.

Tak fordi du læser med.

Se også min facebookside her. Hvis du liker, får du automatisk besked, når jeg har nye artikler.